Pans labyrint

Titel: Pans labyrint (El laberinto del fauno)
Regi: Guillermo del Toro
År: 2006
IMDb
| Filmtipset

Anledningen till den här lilla Guillermo del Toro-festivalen var att Henke postade en hyllning av Pans labyrint och nu har vi kommit till just den filmen och därmed avslutas del Toro-temat.

Oj, detta var något av en överraskning med sin mörka obehagliga sagostämning och explicita våldsscener. Filmen utspelar sig 1944 i Spanien där inbördeskriget (1936-1939) är slut och Franco och fascisterna har makten. Uppe i bergen finns dock fortfarande spridda gerillagrupper kvar. Hit kommer flickan Ofelia (Ivana Baquero) med sin gravida mamma (Ariadna Gil) för att bo hos mammans nya man, kapten Vidal (en otäckt bra Sergi López, som jag kände igen från En erotisk affär där han gör en heeelt annan roll).

Det som gör filmen bra är den stämning som regissören Guillermo del Toro lyckas skapa med ett mörkt bildspråk och en nervig ljudbild. Fantasi och otäck verklighet blandas. När Ofelia flyr in i sitt fantasiland så sveps även jag in i den världen och in i filmen. Den underjordiska världen, påhittad eller ej låter jag vara osagt, där Ofelia träffar den märklige faunen är mörk, påträngande och obehaglig. Här får Ofelia tre uppdrag hon måste klara innan månen är full om tre dagar. Det första går ut på att hitta en nyckel i magen på en jättelik padda. Hoho, den där paddan var en riktigt ruggig figur.

Samtidigt, ovan jord så att säga, fortskrider jakten på rebellerna. Kapten Vidal är, liksom paddan, en ruggig figur. Totalt hänsynslös. Det är liksom inget snack om vem som är skurk. Precis som det ska vara alltså. Filmen fortsätter att väva ihop fantasi och verklighet på ett skickligt sätt. Båda världarna påverkar varandra och hänger ihop. Mot slutet blir det mörkt, spännande och sorgligt. Ivana Baquero som Ofelia är mycket bra: utsatt men tuff och inte lillgammal. Historien i sig är egentligen inte så speciell men bilderna, ljudet, scenografin… stämningen lyfter filmen till en fyra (kanske en svag fyra egentligen men nu såg jag den på bio vilket gör upplevelsen bättre).

4/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to Pans labyrint

  1. Henke skriver:

    Bra text. Vi tyckte ganska lika om filmen, även om jag reagerade lite starkare.

    Tack för länkningen!

  2. Svart Noir skriver:

    Detta är den enda del Toro-filmen jag har sett. Den blev så hyllad av alla överallt så jag bestämde mig för att se den. Blev ganska besviken dock, fastnade nog aldrig för stämningen och tyckte mest att den var tråkig. Minns inte så värst mycket egentligen förutom slutet som var ganska bra.

  3. Sofia skriver:

    Jag hade tur, såg den efter att första hypen hade lagt sig och någon tipsat mig om att inte förvänta mig en ”ren” fantasy. Jag blev kanske inte så känslomässigt fångad, men tycker nog ändå att den är värd ett toppbetyg för fantasifullheten.

  4. Jojjenito skriver:

    Svart Noir: Just ”fantasy-delen” kan nog göra att man inte riktigt uppskattar den. Nu vet jag inte om det var fantasyn som ”störde” men grejen var att jag inte riktigt uppfattade det som fantasy utan mer som en gestaltning av det som hände i verkligheten om du förstår vad jag menar.😉

    Sofia: Toppbetyg, betyder det 5/5? Skulle gärna läsa en recension skriven av dig.

    • Sofia skriver:

      Det var för länge sedan som jag såg filmen för att kunna garantera en femma. Men minst en fyra skulle jag bli förvånad om jag inte skulle tycka den var värd vid en omtitt. Får se om det blir tid för det inom en snar framtid.

  5. filmitch skriver:

    Jag ger nog denna toppbetyg 10/10. recension kommer men det lär dröja då den är med i mitt ALIM-tema. Har percis sett första Gudfadern så det kommer ta sin lilla tid.

    • Jojjenito skriver:

      Oj. Många som gillar Pans labyrint mycket. Ja, det är ju några år mellan Gudfadern och Pans labyrint. Kanske kommer recensionen ungefär samtidigt som din recension av Det sjunde inseglet.😉

  6. Markus skriver:

    Har bara sett Pans labyrint en gång och blev tok kär i den. Jag trodde faktiskt det skulle vara en familjefilm, men efter kaptenen slog ihjäl gubben som var och jagade kanin så insåg jag det är en vuxenfilm som man inte ska visa för små barn =) Då blev filmen bara bättre!

    • Jojjenito skriver:

      Visst var det skönt att filmmakarna faktiskt gått all in och inte mesat till det hela till en familjefilm! När jag såg den var jag inte heller helt på det klara med att det faktiskt inte var en film riktad till barn och de explicita våldsscenerna tog mig på sängen, på ett bra sätt.😉

Kommentera

