Appleseed


Titel: Appleseed
Regi: Shinji Aramaki
År: 2004
IMDb
| Filmtipset

Titeln på den här animefilmen har jag stött på lite då och då och tänkt att jag nog ska se den nån gång. Det lustiga med titeln är jag alltid tänkt den som A-pleased, typ som när man säger asleep. Det var lite samma grej med den sydkoreanska Bedevilled där jag trodde titeln anspelade på nåt som hade med sängar att göra. Så Appleseed har inget med att vara tillfredställd att göra. Nej, det handlar förstås om ett äppelfrö, vilket jag till slut insåg en bra bit in i filmen.

Filmen utspelas i en framtid efter att ett tredje världskrig har decimerat Jordens befolkning. I stora delar av världen verkar kriget fortfarande pågå och där finner vi Deunan Kute, en skicklig, ung men ändå erfaren kvinnlig soldat. När hon finner sig omringad av enorma robotsoldater blir hon räddad av vad som tycks vara en annan robotsoldat. Hon förs bort från striderna och till utopistaden Olympus. Här styr premiärminister Athena men hon har militären i form av general Uranus och överste Hades emot sig.

Vad är då Appleseed i filmen? Jo, det är en hemlighet, ett mysterium, ett svar på en fråga som Deunan bär på inom sig utan att hon vet om det. Mysteriet är kopplat till att hälften av Olympus befolkning består av bioroider, artificiella människokloner. Apropå kloner och dylika saker, den där roboten som räddade Deunan i början av filmen, det var ingen robot utan Deunans gamla kollega som skadats svårt i kriget men som lappades ihop och nu är en cyborg.

När jag nu läser om handlingen så ser jag att jag borde ha gillat filmen mer än jag gjorde. Postapokalyps, utopistäder, kloner, cyborger, det kan inte bli fel? Jag glömde även nämna en superintelligent dator vid Gaia. Ett skäl till att jag inte kom in i filmen kan vara ett problem som jag ofta stöter på när det gäller anime. Anime bygger nästan alltid på en mangaförlaga. I mangan har man tid att berätta historien från start till mål i många delar. När sen filmen ska göras så kastas man in i handlingen utan att riktigt förstå vad som händer. Förvirringen är i regel ganska stor.

Jag tyckte även det var lite för mycket som hände. Det förekom mängder med figurer och konstigheter som gjorde att det svårt att hänga med helt enkelt, men det hänger väl samman med det som jag skrev här ovan. Som sig bör i en anime är ju det mesta snyggt tecknat och miljöerna och temat tilltalar mig. Fast jag vet inte, nånting gjorde att jag inte sögs in i filmen ordentligt. Vanligen brukar jag vara förvirrad i början men sen börjar jag förstå mer och mer och då uppskattar jag även filmen mer. Så var inte riktigt fallet här så det blir inte mer än en stark tvåa. Jag rekommenderar sydkoreanska animen Wonderful Days istället!

2+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

Kommentera

