Event Horizon


Titel: Event Horizon
Regi: Paul W.S. Anderson
År: 1997
IMDb
| Filmtipset

Event Horizon är en sf-rulle som tagit efter många andra filmer i genren. Ett ensamt rymdskepp, med Laurence Fishburne som kapten, är på väg för att undersöka vad som gick fel med skeppet Event Horizon som försvann sju år tidigare. Med på resan är Event Horizons skapare Dr Weir (spelad av Sam Neill). Mjaha, det här var faktiskt bättre än jag trodde. Effekterna är snygga och välgjorda. Miljöerna, främst på Event Horizon, är ganska coola, trots att de ibland känns ologiska. Varför ser t ex den s.k. gravitationsmotorn ut som ett tortyrredskap från medeltiden?

Som sagt så har vi sett det förut med en liten besättning isolerad på farligt och hemligt uppdrag. Jag tycker ändå att det funkar den här gången. Slutet ballar givetvis ur fullständigt. Det går från att vara ett bra rymdmysterium till nåt sorts rymdsplatter. Det blir i princip sämre och sämre hela tiden men det räcker till godkänt, det är ju ändå roligt mest hela tiden. Fast det finns ett undantag: förtexterna är fullständigt usla, det är nog de sämsta förtexter jag har sett. Både musik och design är urtråkiga. Slutord blir att Event Horizon är bra för att vara så dålig.

3-/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

5 Responses to Event Horizon

  1. Sofia skriver:

    Haha, det är ju ändå ett ganska trevligt omdöme😉 Det var ett bra tag sedan jag såg Event Horizon men vill minnas något liknande intryck. Inte jättebra, men helt ok.

  2. filmitch skriver:

    Jag gillade den här filmen rymdskräck är inte att förakta. Skådis stämning och ide jag köpte rubbet.

  3. Movies - Noir skriver:

    Tycker denna är ganska bra faktiskt. Ja, den urartar en del mot slutet, men till stora delar tycker jag det funkar bra. Ungefär som Sunshine som också tappade mot slutet. Lite underskattad är Event Horizon kan jag tycka.

Kommentera

