The 36th Chamber of Shaolin


Titel: The 36th Chamber of Shaolin (Shao Lin san shi liu fang)
Regi: Liu Chia-liang
År: 1978
IMDb
| Filmtipset

Efter en något seg och förvirrad början tar sig filmen rejält när den unge huvudpersonen, spelad av Gordon Liu Chia-hui, kommer till Shaolin-klostret fast besluten att lära sig kung fu och hämnas på manchuerna som har invaderat hans hemby. Den största delen av filmen består av att Liu lär sig kung fu steg för steg genom att en i taget gå igenom Shaolins 35 olika träningskammare. Liu tror sig givetvis kunna börja med den svåraste direkt men där går han bet, haha. Han får börja från botten helt enkelt. Riktigt kul att följa Lius träning och de olika metoderna som munkarna tar till för att träna sina elever.

Här är filmen som bäst och riktigt mysig och som tur är så är det som sagt just träningsdelen som är den största delen av filmen. Både före och efter Lius träning så är det lite si och så med handlingen; lite fånigt och förvirrat kändes det då. Fajterna efter Lius träning är inte lika bra som i andra filmer jag har sett, t ex Jackie Chans Drunken Master. Slutfajten var dock helt ok och hade ett ganska lustigt slut och påminde för övrigt mycket om den första fajten i just Drunken Master (tror nästan de har spelats in på samma ställe). Nåväl, jag kan inte låta bli att ge filmen en svag fyra för charmen och humorn under träningsdelen.

4-/5

PS. Gordon Liu är för övrigt med i både Kill Bill 1 och 2 fast i olika roller.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to The 36th Chamber of Shaolin

  1. Movies - Noir skriver:

    Såg denna alltså 2003 på SiFF så jag minns inte om jag tyckte den var svagare i början och slutet, men det kan stämma. Det är hur som helst en riktigt klassisk kung-fu film som man bör se.

  2. David skriver:

    Jag älskar den här filmen! Den är välgjord, välspelad och bra berättad. Den har också jättemycket som genren i övrigt saknar. Och definitivt oöverträffat den bästa renodlade Kung Fu-rullen. Gordon Liu har tyvärr dragit sig tillbaka efter det att han tyvärr fick en stroke förra året vilket lämnade halva ansiktet och andra delar förlamade.

    • Jojjenito skriver:

      Vad är det som genren i övrigt saknar frågar sig då vän av ordning?

      Jo, jag hörde också om att Gordon Liu råkat ut för en stroke. Tråkigt. Hoppas han har kämpat sig tillbaka till ett någorlunda normalt liv i alla fall.

      • David skriver:

        Saknas och saknas… Allt mer eller mindre allt skulle man kunna säga. I Hong Kong massproducerade man filmer på mycket kort tid, från 1950-talet ända fram till 1990-talet. Under 60-talet kunde man producera en hel långfilm på 10 veckor (ja, inklusive hela för- och efterarbetet, samt trycka upp visningskopior), så du kan förstå att det gick undan. The 36th Chamber of Shaolin

        Andra filmer under samma tid och de flesta efter det var helt inte lika välgjorda som ”The 36th Chamber of Shaolin”, framförallt i fråga om foto och klippning syns stora skillnader, men också gällande scenografi, manus och skådespeleri. Den lyckas med humorn och berättelsen i stort. Den här står i en klass helt för sig. Annars är det bara King Hus filmer som kan mäta sig med den här, men hans filmer tillhör wu xia, inte strikt Kung Fu. ”A Touch of Zen” tog 6 år att färdigställa, vilket var helt unikt. Och sen är det fortfarande en av de bästa HK-filmerna någonsin.

        • Jojjenito skriver:

          Tack för en djuplodande kommentar full med information. Aha, då förstår jag. Vad saknas? ”Allt mer eller mindre”.😉 Intressant att du nämner A Touch of Zen, den har jag sett och det dyker upp en recension så småningom. Jag var dock inte helt förtjust i den rullen, och ja det är en annan känsla i den.

          • David skriver:

            Jag kan mycket väl förstå att den inte faller alla på läppen. Överdriven make-up och något teatral. Men jag älskar svärdsfighterna. Även om effekterna är gamla känns svärdsstriderna mycket mera realistiska. Jag kan ju i sammanhanget nämna att jag exempelvis inte är något fan av Yuen Wo Ping som action-ccordinator. Ching Siu-Tung (Hero) är överlägset mycket bättre. Återkommer förhoppningsvis snart till dom snubbarna snart i ett inlägg.

            • Jojjenito skriver:

              Aha, du är inte förtjust i Yuen Woo-ping. För mig är han kung. Jag tyckte t ex fajterna i Crouching Tiger, Hidden Dragon var bättre än de i Hero. Men tack för tipset om Ching Siu-Tung. Hade inte koll på det namnet. Ska försöka leta upp några andra rullar där han varit actionkoreograf.

Kommentera

