Problem med kommentarer på WordPress.com

WordPress.com har nyligen ändrat sitt system för kommentarer och då har det börjat strula och vissa får detta felmeddelande:

”That email address is associated with an existing WordPress.com (or Gravatar.com) account. Please click the back button in your browser and then log in to use it.”

Anledningen är att WordPress nu vill följande: Om man har ett WP.com-konto så ska man ska logga in på det kontot för att kunna kommentera. Och det är väl helt ok. Fast grejen är att Gravatar.com och WP.com anses vara samma sak. Så om man vill skriva en kommentar och använda en epostadress som nån gång varit kopplad till Gravatar.com så måste man logga in först. Framförallt har det blivit problem för personer som angett en Gravatar.com-epost men som inte har ett WP.com-konto, t ex om man kör med en självhostad blogg med WP.org.

Metoden för att komma runt problemet TROR jag är att — innan man börjar skriva själva kommentaren — klicka på den lilla WP-ikonen till höger under kommentarsrutan bredvid Twitter- och Facebook-ikonerna. Om du inte har ett WP.com-konto så loggar du in med dina Gravatar.com-inloggningsuppgifter, och då blir man liksom inloggad på WP.com och Gravatar.com samtidigt. Då ska det enligt uppgift fungera.

OBS! Om du anger en epostadress som aldrig varit kopplad till Gravatar.com eller WP.com så ska det funka som förut, då ska man inte behöva logga in. Och om du när du kommenterar är inloggad på ditt WP.com-konto så är det inga problem heller.

Jag hoppas den här work-arounden funkar. Testa gärna och meddela hur det går.

Så här skriver WP.com själva om saken. Anledningen till förändringen är att undvika att bedragare anger någon annans epostadress och skriver kommentarer i någon annans namn.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

41 Responses to Problem med kommentarer på WordPress.com

  1. filmitch skriver:

    Men de verkar fucka runt med .com riktigt ordentligt. Min widget sida är ändrad till oigennkännlighet jag har ingen hörspalt där man kan dra in nya widgets och det går inte att lägga in filmer. 😦 Typsnittet har ändrats. Har du liknande problem?

  2. filmitch skriver:

    Högersplat ska det vara. Är riktigt riktigt irriterad. Man kanske ska byta till blogger😉

  3. filmitch skriver:

    Högerspalt jeesus jag ger upp😦

    • Jojjenito skriver:

      Högerspalt ok.🙂

      För mig så funkar det… tänkte jag säga men jag märkte nu att det ser helt galet ut på min dator hemma. Däremot såg det bra ut på jobbdatorn. Hmm, kanske kan det hjälpa att radera kakorna. Ska testa lite. Är det fortfarande uppfuckat för dig?

      • Jojjenito skriver:

        Jag testade att radera alla kakor och cachen i Firefox och då såg min dashboard inklusive widget-sidan ok ut igen.

      • filmitch skriver:

        Widgets funkar nu med det går inte att lägga upp en video på bloggen därav ingen Veckans låt – jag rasar😦

        • Jojjenito skriver:

          Hmm, intressant höll jag på att säga. Ska testa att lägga upp en video själv.

        • Jojjenito skriver:

          Jag fick det att funka med att lägga upp en video. Om man lägger in följande i ditt inlägg:

          [ youtube YouTube-länk ]

          så ska det funka. Byt ut ”YouTube-länk” mot den YouTube-länk som du vill använda och ta bort mellanslagen efter och före klamrarna.

  4. Plox skriver:

    Precis vad jag behövde. Detta har drivet mig till vansinne de senaste dagarna. Tackar för guiden!

    • Jojjenito skriver:

      Ja, fast den där guiden verkar ju inte riktigt hjälpa. Jag måste fråga: funkar det inte om man loggar in med sina Gravatar-inloggningsuppgifter?

      Nu verkar du ha skapat ett nytt Gravatar-konto, plox2, istället för det gamla plox. Men du borde ju ha kunnat logga in med den gamla plox också. Om man glömt sitt password så kan man ju det skickat till sig med mail.

      • Plox skriver:

        Problemet är att jag inte har kvar mina inloggningsuppgifter, varken till ursprungs WP eller Garavatar. Så jag är fucked på alla tänkbara sätt.🙂

        Och min e-post verkar inte vara registrerad borta hos Gravatar heller, så kan inte få nya uppgifter därifrån. Så jag testade att skapa nytt Gravatar.konto, funkade halvdåligt det med. Så ja, ger upp och gör som Fiffi – kör en ny hittepå-epost för varje kommentar jag lämnar.

        • Jojjenito skriver:

          Har du testat följande?:

          Ett tips: Om ni glömt password så kan man på WordPress.com klicka på Forgot password? och på Gravatar.com klicka på Återställ lösenord.

          Om WP/Gravatar tycker att kontot finns registrerat på den emailadress du anger så ska man ju kunna återställa password.

            • Plox skriver:

              Ha! Nu verkar det fungera. Gjorde som du skrev där Jojje, wordpress.com > Forgot P > och den nya password-länken fungerade. Vilket den inte gjort under alla de år jag testat tidigare. Så kanske har WP tagit tag i problemet och rebootat något system eller något. Men tackar, back in buisness.🙂

            • Jojjenito skriver:

              Härligt!🙂 Din gravatar funkar fint också. Så nu kan du använda din gamla vanliga email igen men du måste alltså logga in först för att kunna skriva kommentarer.

  5. Fiffi skriver:

    Det problemet jag har (angående kommenterandet) verkar vara olösligt… Med en gravatar som är kopplad till en wordpress-blogg som inte längre existerar men som ändå alltid kommer upp så fort jag skriver i min mejladress i kombination med webadressen, suck…nåja, det får bli hittepåmejladresser, Så skriver nån som kallar sig Fiffi nåt som känns tarvligt så är det inte jag, eller nåt😉

  6. Plox skriver:

    Får inte heller det till att fungera.

    Det här tog verkligen udden ur viljan att kommentera. KASST WP!

  7. Jojjenito skriver:

    Fiffi och Plox: Tråkigt att det inte funkar. Förstår inte riktigt. Det ska ju funka att logga in med WP eller Gravatar. Ett tips: När ni får meddelandet att den epostadress ni angett är kopplad till ett WP.com- eller Gravatar-konto, testa att logga in på det kontot med WP-ikonen under kommentarsfältet. Kontot ska ju uppenbarligen finnas. Om ni glömt password så kan på WordPress.com klicka på Forgot password? och på Gravatar.com klicka på Återställ lösenord.

    Problemet verkar just nu bara finnas för er som kör med självhostade bloggar på WP.org. De tycker tydligen att era epostadresser är kopplade till WP.com-konton… men då borde ni kunna logga in också. Och det oavsett om WP.com-bloggen finns eller inte finns.

  8. Sofia skriver:

    Huh, skumt. Jag kan inte se att jag varken haft problem med kommentarer eller widgets. Det är väl bara att vara tacksam för det lilla antar jag.

    • Jojjenito skriver:

      Sofia, nej, du själv har förmodligen inte haft några problem med att kommentera. Däremot har andra som Fiffi och Plox fått problem att kommentera på t ex din blogg. Just de som kör självhostat med WP.org har fått problem att kommentera på WP.com-bloggar eftersom WP.com nu kräver att man loggar in först.

      Widgets-menyn såg helt galen ut för mig men det löste sig när jag radera mina kakor. Det ska enligt uppgift också bli rätt om man när man är inloggad som admin på sin blogg kör https istf http. Info till Filmitch som förmodligen inte behövs eftersom han hade fått till det.

  9. Pyssel Farmor skriver:

    ska testa att kommentera här utan att vara inloggad…..

    • Jojjenito skriver:

      Ja, och det funkar bra!🙂

      Såg på din blogg att det har strulat för dig att kommentera på WP.com-bloggar. Nu verkar det alltså funka av nån anledning.

  10. kludd skriver:

    Jag kollar jag med.. (efter Googlat och hamnat här)
    Har idag försökt kommentera på 3st wordpress.com-bloggar och jag har som du skrivit ett wordpress.com-konto men INGEN blogg då man kunde bocka ur detta vid registreringen för många år sedan.

    Varför jag skaffade ett wordpress.com-konto var för kunna nyttja statistiken på en egenhostad WordPress-sida. Sen nått år senare som tog ju de över gravatar.com med som tidigare var helt fristående innan och bakade ihop detta med wordpress.com med.

    Blev lite fel av alltsammans detta då jag vill kunna använda den mailadress jag har till den egenhostade OCH kunna länka till den sidan med. Nu har jag detta ifyllt i fälten så får jag se vad som händer då jag troligen måste logga in..

  11. kludd skriver:

    Funkar ju att kommentera och gravataren hänger ju med men min sida jag länkar till försvinner ju helt då detta namn inte är kopplat mot nån sida.

    Lätt suck..

    • Jojjenito skriver:

      Välkommen hit kludd.😉

      Ja, WordPress har fuckat upp, så är det tyvärr.

      Hmm, tråkigt att du inte få till en länk till din sida när du kommenterar. Har du testat att logga in med dina WP-uppgifter på Gravatar.com och försöka ändra webbadress där?

      • kludd skriver:

        Jag har nyss bytt bild där så jag har loggat in för första gången på ett år eller så men just gravatar.com är ju bara för knyta den bild man vill ha MOT den mejladress man uppger. Jag har inget sett där om att knyta det till nån sida.

        För det är ju så att det är mejladressen som ställer till det mot wordpress.com eftersom jag uppgivit den där. Den vill jag ju inte ändra eftersom det är MIN adress från min egenhostade sida.

        Det blir till att strunta att skriva på wordpress.com-sidor bara..

        • Jojjenito skriver:

          Nej, du har rätt, jag mindes fel om att det fanns ett sätt att ange webbadress via Gravatar.com.

          Men jag fattar inte ändå, du borde kunna fylla i en annan webbadress under kommentarsrutan när du är inloggad på WP.com. För mig står det så här under kommentarsrutan:

          ”Jojjenito: You are commenting using your WordPress.com account. ( Logga ut / Ändra )”

          Om man klickar på Ändra får man upp de tre fälten där man kan ange epost, namn och webbsida och det funkar alldeles utmärkt att länka till den adress man vill. Se denna kommentar för exempel. Jag är inloggad som Jojjenito men länkar till den sida jag vill.

  12. Camilla skriver:

    Reblogged this on Bitz n picez and commented:
    Jag har fått höra att ni har svårt att kommentera på min blogg. Det är så synd för jag gillar när ni kommenterar. Ni som har wordpress och eller gravatar är berörda pga av en uppdatering av WP. Jag hoppas innerligt att de ändrar om det här men.. det verkar trögt. Här kan ni läsa en svensk förklaring om vad som händer.

  13. kludd skriver:

    Ny test..
    Hittade nu nått på wordpress.com att ”Gör synlig”. Tro om det fixar länken.

  14. Pingback: Om att kommentera |

  15. Jojjenito skriver:

    Testing to comment just entering Name and Website, not e-mail.

Kommentera

