Ikiru


Titel: Ikiru (Att leva)
Regi: Akira Kurosawa
År: 1952
IMDb
| Filmtipset

Dags för Kurosawas — i mina ögon — första toppfilm. Omdömet nedan är inte speciellt innehållsrikt men jag minns att jag blev riktigt gripen av filmen. Det är en enkel men kraftfull film som jag rekommenderar skarpt. Läs Sofias utmärkta hyllningsrecension för en betydligt fylligare text.

Takashi Shimura spelar byråkraten Watanabe som går till en läkare för sina magproblem. Det visar sig vara cancer och Watanabe har högst ett halvår kvar att leva. Han går igenom en kris (inte så konstigt!) och ångrar saker han inte gjort i sitt liv. Han försöker glömma genom att ha roligt och dricka eller ”stöta” på en ung kvinnlig kollega. Han har även problem med relationen till sin son. Watanabe försöker helt enkelt hitta nån mening med sitt liv, jobb och sina sista dagar. Takashi Shimura som blivit lite (mycket!) av en favorit gör en helt annan roll än i t ex Revolvern eller De sju samurajerna där han spelar cool kriminalinspektör respektive en cool samuraj. Ämnena i Ikiru är aktuella även idag; jobb, fritid, vad är viktigt i livet, ska man åstadkomma nåt eller bara flyta med. Betyget kan inte bli annat än en fyra.

4/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Ikiru

  1. Sofia skriver:

    Och då måste jag förstås fråga varför betyget ”inte kan bli annat än en” femma?😉 Men du kanske är oerhört ekonomisk med dina absoluta toppbetyg, jag har nog ingen klar bild av det måste jag erkänna.

    Återigen tack för länkning!

    • Jojjenito skriver:

      Haha, det finns liksom inbyggt hos mig att en Kurosawa-film inte kan få högsta betyg. Så om jag verkligen gillar en Kurosawa-film så hamnar betyget på en fyra.

      Jo, jag är nog ganska restriktiv med mina toppbetyg. Å andra sidan gav jag H:r Landshövding en femma. Ah, då gjorde jag lite reklam för den igen.😉

Kommentera

