Revolvern


Titel: Revolvern (Nora inu)
Regi: Akira Kurosawa
År: 1949
IMDb
| Filmtipset

Jag fortsätter att skugga Rörliga bilder och tryckta ords Kurosawa-tema. Revolvern var den andra Kurosawa-filmen jag såg efter De sju samurajerna. En lustig detalj är att IMDb listar Revolvern som en film noir.

Filmen handlar om den unge polismannen Murakami som på en trång buss råkar ut för en ficktjuv och blir av med sin pistol. Han skäms oerhört pga detta och försöker göra allt för att hitta sitt skjutvapen. Omgivningen tycker att han i viss mån överreagerar men när Murakamis pistol senare används i två rån, varav ett med dödlig utgång, så blir det plötsligt allvar. Den oerfarne Murakami paras ihop med den äldre och luttrade kriminalinspektör Sato för att försöka hitta mördaren och inte minst pistolen.

Murakami spelas övertygande av Toshiro Mifune som varit med i många Kurosawa-filmer, bl a De sju samurajerna. Även Takashi Shimura är skön som den lugne Sato.

Filmen är lite seg till en början tyckte jag men den blir bättre efter hand och slutet är spännande. Den är egentligen inte speciell. Det handlar om en helt ok polisdeckare med många element som man känner igen från modernare filmer. Murakamis naiva och envisa attityd är smått lustig och jag tycker mig känna igen den från andra asiatiska filmer, bl a Zhang Yimous Vikarien. Betyget till Revolvern blir en trea.

3/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

15 Responses to Revolvern

  1. Sofia skriver:

    Nog tycker jag att det ändå finns vissa noir-element i Revolvern, men du är ju experten på det området. Just början tyckte jag inte var så seg men filmen som helhet var lite ojämn i tempo.

    • Jojjenito skriver:

      Jo, visst finns det noir-element i filmen. Jag blev bara lite överraskad över att just IMDb rankade den som en ”äkta” film noir. Det är nog den första film (vad jag vet just nu) som kallas noir som inte är från USA eller England. Det finns säkert fler.

  2. Movies - Noir skriver:

    Haha, trevlig konversation. Har inte sett Revolern ännu (även om det är en AK jag gärna vill se). Men gällande vad som får kallas film-noir så är det väl så att det främst är amerikanska filmer. Vet faktiskt inte själv vad kraven är då det uppenbarligen finns icke-amerikanska filmer som räknas som noir också. Men jag vet att brittiska filmer sällan blir kallad noir, speciellt på IMDb.

    Svårt det där. Tycker personligen att en film ska få kallas film-noir oavsett land eller språk, bara ingredienserna finns där. Vissa amerikanska filmer är ju mindre noir än utländska, trots att de räknas som noir på IMDb så inte alls lätt det där.

    • Jojjenito skriver:

      Ah, gurun visste inte riktigt heller.😉 Jag antar det här är en sån där grej som det finns lika många uppfattningar om som det ”film noir-experter”. Sen är ju saken också att film noir i mycket är en sorts efterhandskontruktion. T ex så kallar man filmer från typ 1930-talet för film noir och det var innan film noir ens hade uppstått som begrepp (tror jag).

      • Movies - Noir skriver:

        Jo, det är lite som du säger. Jag tycker iofs en del filmer från 30-talet är noir och ska kallas det, men om det officiellt ska vara det eller inte är en annan fråga. Tycker egentligen årtal, land och annat inte ska påverka – det är stämningen och elementen som ska finnas där. Men det är min uppfattning. Och att sista noiren ska vara just Touch of Evil (1958) är också lite konstigt då det gjordes fler äkta noir-filmer både 1959 och i början av 60-talet.

        Knepigt det där.

        • Jojjenito skriver:

          Jo, lite lustigt det där med Touch of Evil. Det är som att man kom på att man nog måste bestämma vilken film som var det sista film noiren. Aaah, vi tar Touch of Evil! Det får bli den sista. Nä, jag håller nog med dig. Film noir kan göras idag i färg och ifrån Sydkorea om filmen i fråga har rätt stämning och element. Fast man då ska det kallas neo-noir.😉

          • Movies - Noir skriver:

            Precis, lite skumt det där. Men vad ska man kalla en noir från 1959 liksom ? Blir det neo-noir då också ? Nja, känns väl inte riktigt rätt. Ett bra exempel är Odds Against Tomorrow (1959) som är minst lika mycket film-noir, men som inte får räknas som sådan (har försökt få IMDb att ta med den, men utan att lyckas). Många räknar den ändå som noir så det är upp till var och en.

            Gick precis in på några brittiska noirs på IMDb som inte brukar klassas som film-noir (men där jag pushat på att det ÄR noir). Nu ser jag att bl.a. Odd Man Out, The Third Man och Obsession alla räknas som film-noir, trevligt😀

            • Jojjenito skriver:

              Odds Against Tomorrow och Obsession har jag inte sett, de åker upp på ska-se-listan eller snarare att-se-när-jag-sugen-på-noir-listan.😉

  3. Movies - Noir skriver:

    Bra, men det finns så mycket bra noir där ute att det bara är att välja och vraka. Kul att du gärna ser fler, trots att du inte alltid uppskattar dem. Tyder iaf på att du ser potential i genren och gillat en del titlar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: