Nostalghia


Titel: Nostalghia
Regi: Andrej Tarkovskij
År: 1982
IMDb
| Filmtipset

Med anledning av att Erland Josephson nyligen gick ur tiden så kommer här ytterligare en gammal recension av film där Josephson spelar en stor roll. Förutom att jobba med Ingmar Bergman så gjorde Josephson åtminstone två filmer (den andra är Offret) tillsammans med ryske mästaren Andrej Tarkovskij. Nostalghia såg jag efter att ha sett ett gäng Tarkovskij-filmer och det gjorde tydligen sitt till.

Handling: En rysk författare/poet reser genom Italien med en kvinnlig översättare, träffar galning/byfåne i en by, pratar med honom, grälar med översättaren, och tänder slutligen ett stearinljus och tar ett vandrande fotbad.

Alltså, jag måste ha fått en överdos av Tarkovskij eller nåt, detta var droppen som fick bägaren att rinna över, det slog slint helt enkelt, för det här var bland det jobbigaste filosofiska navelskådande dravlet jag sett. Jag satt fanimej och längtade efter Godzilla och Armageddon. Jag somnade som vanligt men det hör ju till. Annars var jag fullkomligt ointresserad av historien och människorna i den. Varför så dystra? Well, alla har väl sina problem och inre demoner und so weiter men det här vara bara för mycket. Jag förstod aldrig vad poeten var ute efter, eller snarare, jag var inte intresserad.

Erland Josephson var med och spelade byfånen som några år tidigare låst in sin familj (fru och barn) för att skydda dem från världens elakheter (eh, smart drag… NOT!). Jag störde mig en del på att den italienska rösten inte var Josephsons men inte mycket att göra åt då Erland väl inte snackar italiano. Annars gillade jag Josephson mycket i Fanny och Alexander, främst då han på ett ruggigt bra sätt läser en saga för Alexander och Fanny. (Jag trodde sagan var från bibeln/talmud men tydligen är det Bergman själv som står för texten.) Jag greps aldrig av vad hans rollfigur höll på med i Nostalghia. Hans tal på slutet kändes bara mysko, liksom den efterföljande majbrasan. Nä, det är med glädje jag delar ut en etta till denna stinkande kalkonrulle. Ja, ja, visst, jag glömde: fotot var hur vackert som helst.

1/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Nostalghia

  1. Sofia skriver:

    Hahaha, det här var preciiiiis min reaktion när jag såg Offret😀

    • Jojjenito skriver:

      Haha, rooooligt. Offret har jag sett (nästan hela) för länge sen och jag tror faktiskt jag var på ett sånt humör att jag gillade den just den gången. Har du sett Nostalghia eller sidsteppades Tarkovskij efter Offret?

  2. Fiffi skriver:

    Stråååååålande recension!!

    • Jojjenito skriver:

      Åhååååååå, ytterligare nån som inte riktigt förstår storheten i Tarkovskijs filmer antar jag? Kul att du gillade texten. Skulle gärna läsa en Fiffi-recension av valfri Tarkovskij-film. Jag har sett en hel del av hans filmer (Solaris, Stalker, Andrej Rubljov) och oftast får de precis godkänt men just Nostalghia blev föööör mycket.

  3. filmitch skriver:

    Vid Tarkovskij drar jag gränsen. Har sett delar av Solaris och känner att nej nej nej inget för mig😉

    • Jojjenito skriver:

      Jag brukar strunta i att jag vet att jag inte kommer gilla filmer av vissa regissör. Jag ser filmerna ändå eftersom jag är nyfiken. Jag förstår om man inte väljer att göra så.😉

Kommentera

