Sahara


Titel: Sahara
Regi: Breck Eisner
År: 2005
IMDb
| Filmtipset

Clive Cussler har skrivit romanen som filmen bygger på (jag har faktiskt jag har läst den). Dirk Pitt (en machobiffig Matthew McConaughey) är en äventyrare som, oftast under vatten, söker efter försvunna skatter och fartyg. Nu är han tillsammans med sin kompanjon, pajasen Al Giordino (Steve Zahn), på jakt efter ett krigsskepp som försvann i slutet av amerikanska inbördeskriget. Dirk har anledning att tro att det finns i Afrika, närmare bestämt nånstans längs floden Niger. Här stöter de ihop med doktor Eva Rojas (Penélope Cruz) som jobbar för WHO och misstänker att nån typ av smitta sprider sig i området. Det hela leder givetvis till att Dirk Pitt & Co får slåss både mot en genomond lokal krigsherre samt lika genomonda multinationella företag för att förhindra en katastrof av tsunamiska mått.

Trots sitt relativt seriösa tema — fattigdom, krig, globalisering, miljökatastrof — så är det här en fullkomligt oseriös film, och faktum är att det inte stör mig speciellt mycket. Det här är en film som redan från början visar var den lägger ribban. Det innebär att det är frågan om underhållning för stunden, och inget annat. Alla karaktärer är antingen genomonda eller godhjärtade. Vem som är skurken vet man efter han har varit i bild i en sekund. Dirk Pitt själv är en sorglös och colgateleende tvättbrädeshjälte som man vet ska rädda kungariket och dessutom få flickan i slutet.

Bitvis tyckte jag filmen påminde om The Island (som dock är bättre). Fotot är reklamfilmsvackert. En hel del maffiga scener får vi se men handlingen är ganska rutten. Det blir för enkelt och enkelspårigt och inget djup alls (och det är väl inte meningen heller). Cruz gör sig bättre när hon får prata sitt modersmål spanska. Det blir lite onaturligt när det ska pratas engelska. McConaughey är ok i sin Indiana Jones-roll. Zahn i sin pajasroll blir lite tröttsam i längden. Lite kul var att William H. Macy och Rainn Wilson (Arthur från Six Feet Under) dök upp i biroller.

Upplösningen blir tröttsam, fånig och ologisk — precis som det ska vara i en sån här typ av film. Jag tycker ändå att filmen på nåt sätt har glimten i ögat hela tiden. Det blir aldrig kalkon eftersom filmmakarna inte har några ambitioner annat än att underhålla och göra en snygg film. Det som stör mig lite är att det ibland blir för mycket av den där typen av skämt när det känns som om rollkaraktärerna vet att de är med i en film. Det blir liksom för uppenbart och genomskinligt (det är därför jag väldigt sällan gillar parodier på andra filmer). Nu är det ju detta en sån typ av film där det ska vara så och därför blir själva filmupplevelsen en godkänd upplevelse och därför blir betyget en svag trea. Dessutom passade den en vardagskväll under en galen jobbvecka.

3-/5

PS. Jag kom att tänka på en annan film med ett ganska liknande tema: Afrika, fattigdom, globalisering och ondskefulla multinationella företag. Som film är den dock helt annorlunda; den har en helt annan seriositet, vilket i och för sig inte automatiskt betyder att den är bättre, även om den var det i det här fallet. Vilken film tänker jag på? Jo, The Constant Gardener.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Sahara

  1. Sofia skriver:

    Haha, Cussler är skräp men det är oftast banne mig rätt underhållande skräp och då blir ju filmerna därefter. Jag tycker Zahn oftast är mycket underhållande, problemet här var väl kanske att han inte alls motsvarade min bild av Giordino. Fast vete tusan om jag ändå skulle vara så snäll som du var med betyget — din ursäkt får vara den galna jobbveckan😉

    • Jojjenito skriver:

      Haha, ja, Cussler är nog skräp men som du säger, underhållande skräp. Min pappa älskar Cussler så därför har jag haft tillgång till Cussler-böcker. Det har även varit lätt att välja julklappsbok.

      Nä, Zahn kändes totalt fel som Giordino. Iofs så kändes McConaughey ganska fel som Pitt han med. Och Cruz kändes inte rätt som Rojas heller. Haha, och ändå ger jag filmen godkänt. Det var tydligen en galen jobbvecka.😉

  2. filmitch skriver:

    Cussler har jag aldrig läst men känner till författaren. Filmen har jag sett men kan för mitt liv inte komma ihåg den. Ökenfilmer har jag ofta svårt för (finns ett o annat undantag) det är sövande. Film rollista men som sagt jag kommer inte ihåg filmen.

    • Jojjenito skriver:

      Egentligen inget jag rekommendera att läsa eller se (om). Men men, underhållande skräp skulle man ju kunna kalla det. Filmen är snygg men totalt intetsägande.

    • Sofia skriver:

      Tidiga Cussler (innan omslagen började ståta med epitetet ”Clive Cussler’s…”) är faktiskt riktigt underhållande. Raise Titanic kan absolut rekommenderas om man är ute efter lite lättviktsunderhållning.

      • Jojjenito skriver:

        Sofia, visst syftar du på Cusslers böcker när det plötsligt blev nån annan som faktiskt skrev boken men det stod typ att det var från The NUMA files, written by Clive Cussler with Paul Kemprecos.

        Raise Titanic har jag faktiskt inte läst. Hmm, jag får ta och köpa den till min pappa i present och sen läsa den.😉

Kommentera

