Underworld


Titel: Underworld
Regi: Len Wiseman
År: 2003
IMDb
| Filmtipset

Vampyrer och varulvar slåss om makten. Vampyrerna är sofistikerade och bor i slott medan varulvarna mest håller till i källare. Selene (Kate Beckinsale) är vampyr och tillhör de dödspatruller som dödar varulver (eller lykaner som de kallas här). Selene upptäcker i samband med en eldstrid att varulvarna verkar vara ute efter en helt vanlig människa, Michael (Scott Speedman). Varför? Ja, saker och ting visar sig inte riktigt vara som Selene har trott.

Det här hade kunnat vara ganska bra. Faktum är att jag tyckte det var snäppet bättre än jag trodde det skulle vara. Fotot, storyn och actionscenerna funkar bitvis. Tyvärr saknas känslan helt enligt mig. T ex så känns vampyrerna aldrig som vampyrer, allra minst Selene. Man får se hennes lite långa hörntänder och lysande ögon ibland men annars inget som får en att tro att hon skulle vara vampyr. Ok, hon kan hoppa från balkonger på tionde våningen och landa som en katt men det har liksom inget med vampyrer att göra. Eller? Hela den sorgliga känslan som jag tycker ska finnas (som i t ex Coppolas Dracula) som har att göra med att vampyrer är ”dömda” till evigt liv saknas.

Den där känslan jag pratar om är ersatt med högljudda vapenuppgörelser. Detta gör att jag tycker filmen är lite tråkig. Det finns ingen som helst humor, inte minsta lilla roliga kommentar för att lätta upp stämningen. Nej, det var gravallvarligt hela tiden. Lite ofrivilligt roligt blev det när en vampyr vid namn Viktor (Bill Nighy) skulle väckas upp. Behövdes verkligen alla de där slangarna?! Slutfajten fick mig att tänka på både Equilibrium och Kill Bill Vol. 1. Jag är inte odelat negativ till filmen. Jag gillar mytiska historier, om vampyrer, varulvar och dylika tingestar. Kulor med radioaktiv vätska (strålar ljus) mot vampyrer och kulor med flytande silver mot varulvar och såna saker är småkul. Det blir snudd på godkänt, men i slutändan ändå inte.

2+/5

PS. På lördag kommer en recension av Underworld: Awakening, del 4 i den här franchisen som har svensk biopremiär 16 mars.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Underworld

  1. Sofia skriver:

    Det är tur att Kate Beckinsale är så pass snygg och välformad för på skådespelarnivå är hon lika spännande (och tvådimensionell) som en bit pappkartong. Och Scott Speedman funkar väl ok i enklare dramaserier typ Felicity men inte alls i de här sammanhangen.

    • Jojjenito skriver:

      Haha, precis, Kate klarar sig pga att hon så grymt snygg och passar väääldigt bra i den där dräkten. Men när du säger det så är hon nog ganska blek som skådis. Håller med om Speedman. Jag blev överraskade när han dök upp i den första filmen. Trodde han var förpassad till enklare tv-drama vilket nog hade varit bättre.

  2. filmitch skriver:

    Det här var en film där jag somnade på bio. Att jag inte ens försökt med uppföljarna har där sin förklaring. Ett mycket snällt betyg anser jag.

    • Jojjenito skriver:

      Mja, men det är ju snygg action med snygg Kate. Helt fel kan det inte vara. Men visst, det är inte godkänt så långt kan jag sträcka mig. Om jag ser filmen idag är det möjligt att den skulle få ett sämre betyg. Det främsta problemet är väl kanske att det bara känns som en vanlig actionrulle. De har försökt uppdatera hela vampyrgrejen men det blir vanlig tråkig action av det.

Kommentera

