Notiser från Montréal

På senaste tiden så har det ju blivit en del inlägg som inte handlat direkt om film även om det här är en filmblogg. Nu heter ju faktiskt bloggen Jojjenito – om film… och så lite om tv, musik och ibland om annat så jag hänvisar till det där lilla ordet annat, och samtidigt skyller jag på att jag blev inspirerad av Plox och hans USA-äventyr. Hur som helst, nu avslutar jag ”rapporteringen” från Montréal med några korta notiser.

  • Montréal har vridit på sin karta typ 60-70  grader. Det som kallas Montréal-Nord ligger i själva verket i västra Montréal, Montréal-Öst ligger i norr och Montréal-Väst i söder. Den östra stranden av St. Lawrence-floden kallas den södra stranden. Tunnelbane- och busskartor är vridna just på det sättet (se bilden till höger ovan). Detta gör att man blir något förvirrad och Montreal kallas därför den enda staden där solen går ner i norr.
  • Under mitt besök i Montréal så lyckades Candadiens få till fyra raka segrar, vilken är deras längsta segersvit under säsongen. Efter att jag kom hem till Sverige så förlorade de direkt mot Carolina.
  • Jag har lärt mig att man snackar franska i provinsen Québec och det gäller även på biograferna där nästan alla filmerna är dubbade på franska förutom på en biograf inne i centrala Montreal
  • Om ni är i Montréal och gillar kött då ska ni gå på den brasilianska restaurangen Le Milsa. De bjuder på en helt underbar meny med tio olika sorters kött tillagade i deras kolgrill. De olika köttbitarna kommer kyparna med ut till borden på långa spett. Själv får man en köttpincett för att man ska kunna greppa sin köttbit när de skär upp den så den inte faller ner från spettet. Sen har alla en rund lapp på bordet där ena sidan är grön och den andra röd. Grönt betyder att man vill ha mer, rött att man är nöjd. Och nöjd blir man.
  • Gillar ni pommes frites så har ni kommit till rätt ställe. Här serveras pommes frites till allt och till inget alls. Kycklingspett, sallad och ris, vad saknas? Jo, pommes förstås. Och så finns ju förstås nationalrätten Poutine som består av pommes, brunsås och smält ost. Ah, underbart… NOT.
  • Angående Canadiens-spelaren P.K. Subban så är han en av endast 26 svarta spelare aktiva i NHL just nu. Detta gör ju att han sticker ut vare sig han vill eller inte. Ändå ska sägas att det inte snackas nåt om just det som jag upplevde det men det gör ändå att han sticker ut.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Notiser från Montréal

  1. Movies - Noir skriver:

    Undrade just om du hade kommit hem eller inte, men det har du alltså. Kul genomgång och det verkar ha varit en trevlig liten visit.

    Det där med den brasilianska restaurangen känner jag till väl. Tror det (grön/röda lapparna och de olika köttspettarna) är något som är vanligt på just brasilianska restauranger då jag varit med om det både i Mexiko och Prag. Däremot hittade jag typiskt nog ingen sådan i Brasilien, haha. Och ja, mätt och belåten blir man definitivt😉

    • Jojjenito skriver:

      Jo, jag har kommit hem nu och det var två annorlunda jobbveckor som förenade nytta med nöje om man säger så.😉

      Aha, kul att det tydligen är nåt speciellt brasilianskt. Ja, de kan ju kött där nere i Sydamerika.

  2. Kul info och nu tog jag till mig mer till min allmänbildning.🙂

    Blir givetvis frestad att resa också när jag läser allt. Stora städer har ju alltid något speciellt och det känns svårt att undvika känslan av att upplevelsen blir storslagen då.

    • Jojjenito skriver:

      Kul att du gillade det. Ja, när man läser om resor så blir man nästan alltid sugen på att resa själv. Just Montreal är ingen jättestor stad, ca 2 miljoner innevånare, men visst den har ett sånt där typiskt downtown med skyskrapor.

  3. Plox skriver:

    Har varit klart trevligt att följa med dig på din Montreal-resa. Tackar för fribiljetten.🙂

Kommentera

