Salutations de Montréal


Bonjour mes amis!

De kommande två veckorna är jag på jobbresa i Montréal i den franskspråkiga provinsen Québec i Kanada. Jag kom redan igår kväll efter en ganska smidig flygtur via London. Förutom jobb hela dagarna så kommer det hinnas med en del turistande på kvällarna, och sen har vi även en helg då vi ska försöka ”göra” Montréal. Vad som ska bockas av är lite oklart än så länge men Vieux-Montréal (gamla stan!) och OS-parken inklusive en tur upp i OS-tornet står på dagordningen. Redan imorgon är det emellertid dags för kanske det viktigaste. Nämligen NHL-hockey i hockeyns hemland. Matchen som ska ses är Montreal Canadians mot Buffalo Sabres.


Givetvis kommer jag även att försöka gå på bio om tillfälle ges. En positiv sak är att jag bor på ett hotell som ligger på gångavstånd från ett helt nybyggt gigantiskt biokomplex. Det som är lite synd är att nästan alla filmer är dubbade på franska. Om man vill se, och inte minst höra, Tompan prata engelska i den senaste Mission Impossible-filmen (MI: Protocole phantôme) så måste man åka in till centrala Montreal. Men på ”mitt” biokomplex visas i alla fall Underworld 4 på engelska och dessutom i formatet UltraAVX 3D!

Jag kommer nog komma med små reserapporter då och då men räkna inte med några filmrecensioner. Mer normalt här på bloggen blir det alltså om två veckor.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

13 Responses to Salutations de Montréal

  1. Movies - Noir skriver:

    Jättekul att du är på plats nu. Ha det så kul på matchen. De brukar vara ganska livade, både när det går bra och dåligt. I år har det gått ganska knackigt för båda lagen, men det borde bli en bra match. Har endast varit på hockey i Quebec i Kanada, men Montreal står högt på listan (samtliga originallag vill man gärna uppleva på hemmaplan).

    Ha det så trevligt nu och jag ser fram emot rapporteringen !

  2. Fiffi skriver:

    Låter som en toppen-jobb-resa med inte enbart arbete🙂 Hoppas du får två kul och sköna veckor🙂

  3. Plox skriver:

    Ah trevligt, säg till när ni ska anställa nästa gång – kan tänka mig att jobba för minimumlön om resor till Kanada ingår.

    Jag passade också på att se NHL nu när jag var över, en match i Dallas och en match i Anaheim. Riktigt kul och väldigt överraskad över prisnivån. Hade för mig att det kostade skjortan, men fanns biljetter från 9 dollar (och uppåt ganska kraftigt givetvis).

    Ha de så trevligt och ser fram emot på-plats-rapporterna.🙂

  4. Movies - Noir skriver:

    Rapport från matchen ser jag fram emot. ”Tyvärr” förlorade ju Montreal, fast jag gillar Buffalo mer så det var ok för min del. Men det var synd för dig. Hoppas du fick blodad tand och går på fler matcher under vistelsen🙂

  5. Sofia skriver:

    En jobbresa som heter duga. Har alltid varit nyfiken på Montreal som stad, sannolikt på grund av inmundigande av rent ohälsosamma Kathy Reichs-böcker i yngre år. Ha det så trevligt!

  6. Martin skriver:

    Hoppas du hade det trevligt i Kanada och att du hann åtminstone se några filmer ”over there”🙂

  7. Jojjenito skriver:

    Alla: Tackar… och, ja, jag har trevligt!🙂 Bättre jobbresa än så här blir det nog inte. Visst, det är ju mycket jobb och så, men miljön är annorlunda och kvällar och den kommande helgen är ju inte direkt vanlig vardagslunk.

    Jag har sett en film på bio än så länge. Det blev Underworld: Awakening av svenskarna Mårlind & Stein. Jag återkommer senare med recension men jag kan väl säga att Kate Beckinsales dräkt väl är det bästa med filmen.

    Martin, jag har en vecka kvar här i Montreal och jag är alltså inte tillbaka än.

    Sofia, Kathy Reichs har jag helt missat (rättsmedicindeckare som bl a utspelas i Montreal om jag förstått saken rätt efter lite googling).

    Plox, apropå biljettpriser. På tisdag ska vi se Habs mot Penguins och biljetterna var dyra, dyra (276 kanadensiska dollar styck). Undrar om det inte är dyrare i Kanada.

  8. Movies - Noir skriver:

    Det är ju lite skillnad på biljettpriserna beroende på a) var man går och ser matchen och b) vilka lag som spelar. Montreal har ju i princip slutsålt på varenda match så då kan de också kräva mer i en hockeytokig stad. Sen drar Pittsburgh mer publik så då är säkert priserna högre också. Fast det är klart, 276 kan. dollar (i princip samma som am. dollar) låter sanslöst mycket. Om det inte är någon VIP-biljett så klart… Men man måste passa på när man är där.

    • Jojjenito skriver:

      Precis, det är ju det vanliga det handlar om, tillgång och efterfrågan. Nej, ingen VIP-biljett. Däremot kallades matchen för en ”optimum”-match vilket förmodligen hade med motståndet att göra. Och precis, det är inte ofta man får chansen så det var bara att hosta upp slantarna.😀

  9. Plox skriver:

    276 dollars! Attans! I Dallas fanns som sagt biljetter från 9 dollar (längst upp i taket). Vi köpte biljetter för 35 dollar och fick sitta i mitten etage, tror dock att de haft svårt att kränga biljetter under säsongen och sänkt priserna. Var i alla fall en gigantisk arena och när vi var där var där knappt halvfullt.

    I Anaheim hade vi förbokat biljetter, tror de kostade runt 100 dollar. Men då hade vi i princip de bästa platserna i hallen. Den arenan var dock säkerligen hälften så stor som den i Dallas, men bra mycket mer stämning och trevlig inramning.

    Men visst, är man där och är någorlunda sportintresserad – så är det ju ett måste. Oavsett insats.🙂

    • Jojjenito skriver:

      Haha, ja, det var lite dyrt, det tyckte jag med. Jag är precis hemkommen från matchen. Kanonstämning och en riktigt bra match med perfekt avgörande på straffar med Canadiens som segrare! Malkin gjorde en konststraff men det räckte inte. Återkommer med detaljer.

  10. filmitch skriver:

    Trevlig resa.

Kommentera

