Twin Peaks


Titel: Twin Peaks
Skapare: David Lynch & Mark Frost
År: 1990-1991
IMDb

Som utlovad kommer här ett omdöme om Twin Peaks och också som utlovad så blir det en ganska kort text. För betydligt matigare analys så får jag som tidigare hänvisa till BlueRoseCase.

Jag såg Twin Peaks när den visades på SVT för en herrans massa år sen och blev totalt fast. Det var egentligen bara en tidsfråga innan jag skulle köpa den på dvd och så dök då den där guldboxen upp. När jag nu såg om hela serien så var jag fast igen, kanske inte riktigt på samma sätt som första gången men likväl fast. Mycket är underbart och första säsongen är genomgående suverän. Det som överraskar mig en aning är jag faktiskt tycker det bitvis är riktigt otäckt. Bob är inte att leka med. Under andra säsongen, som av nån anledning har dragits ut på, så sjunker kvaliteten lite grann. Några av sidohistorierna är inte lika bra, främst är det den med James på egna äventyr som inte platsar. Slutet av säsong två når dock upp till första säsongens nivå, om inte högre. Avslutningen är underbar och jag hade kunnat kolla på hur många avsnitt som helst som utspelas i The Black Lodge. Dessutom var Windom Earle en trevlig bekantskap.

Twin Peaks är tokbra helt enkelt.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Twin Peaks

  1. BlueRoseCase says:

    Väl sammanfattat! Jag är lite kluven till Windom Earl, men annars tycks vi vara överens! ;D

  2. BlueRoseCase says:

    Ja, när du uttrycker det så, så kan jag bara hålla med! ;D

  3. filmitch says:

    När Windom ”dök” upp i säsong 2 blev det bättre. Det är nga avsnitt efter Laura Palmer mordets lösning som TP famlar lite mörkret om jag inte minns fel.

  4. Sofia says:

    Jag tyckte också fortfarande Bob var lite småcreepy (Anders höll inte med). Däremot blev Windom Earle alldeles för teatralisk och ”all over the place”, det kändes inte som om man hade någon som helst konkret tanke på vad han egentligen skulle bidra till handlingsmässigt

Kommentera

