A Boy and His Dog


Titel: A Boy and His Dog
Regi: L.Q. Jones
År: 1975
IMDb
| Filmtipset

Nej, nej, nej, nej. Ingångsparametrarna i den här filmekvationen kan tyckas ganska bra. En ung Don Johnson och Jason Robards i en postapokalyptisk sf-rulle baserad på en historia av Harlan Ellison. Förutom det har vi även en historia med en alternativ tidslinje vilket brukar vara en intressant ingrediens. Tyvärr är svaret negativt, ja, en väldigt stor negativ siffra, typ minus tio sexdeciljarder skulle jag säga.

Problemet är att filmen aldrig är bra, men den lyckas ändå bli sämre och sämre. Don Johnson spelar pojken som är kompis med en telepatisk hund. Tillsammans försöker de överleva i den öde världen som finns kvar efter ett fjärde världskrig. Eller överleva och överleva, de letar efter mat och efter kvinnor till Don. Av nån anledning är det ont om tjejer och om såna träffas på är det tydligen ok att våldta dessa. Förutom att hunden är telepatisk har den även en sorts inbyggd tjejradar. Detta illustreras med ett blippande pip bara så man vet att nu scannar hunden av området efter tjejer. Helt galet.

Till en början tycker jag mest det är tråkigt men kanske inte upprörande dåligt. Det är trots allt öde ”efter katastrofen”-miljöer vi pratar om och det är aldrig fel. Men detta ändrades efter ungefär halva filmen när pojken tar steget ner ”down under” i underjorden. Där nere lever folk i en sorts konstgjord amerikansk 50-talsvärld, klädda i bondeutstyrsel och clownmålade i ansiktet. Hit kommer Don och ställer till oreda. Helt galet.

Jag såg filmen på dvd och efter ett tag insåg jag att jag gärna hade haft textning. Förutom att historien är obegriplig och flummig så var det även svårt att höra allt som sades vilket gjorde filmen än mer flummig och obegriplig. Dessutom var bilden så mörk ibland att inte jag såg vad som hände. Nä, det här är sanslöst dåligt helt enkelt. Jag vet inte om Ellisons historia görs sig bättre i bokform. Förmodligen. Nu blev det en Zardoz-inspirerad, flummig, tråkig och obegriplig sörja.

1+/5

PS. Även Plox har sett filmen och han var aningen mer förlåtande än jag var. Fast jag håller med om slutscenen.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

7 Responses to A Boy and His Dog

  1. Plox skriver:

    Imponerad att du tog dig an den här!😀 Och ja håller med om det mesta – det ÄR ingen bra film. Inte bra någonstans egentligen, förutom inledningen som jag tyckte var ganska "inbjudande". Men som sagt – sen går det rejält utför och filmen glimrar inte till från i det absoluta slutskedet. Som faktiskt nästan, men bara nästan, gör det värt besväret. Och vad det gäller den brittiska dvd-utgåvan (?) så är den undermålig på alla tänkbara sätt, kändes mest som en utnött vhs-kassett.

  2. Sofia skriver:

    Ah, vad synd! Jag har stött på referenser till denna film ett flertal gånger just när det gäller postapokalyps och varit rätt nyfiken, men där dog det…

  3. Jojjenito skriver:

    Plox: Jag körde en vända för nåt år sen då jag beställde en radda postapokalyptiska sf-filmer, utan att egentligen göra nån kvalitetskontroll, det var liksom inte meningen utan jag ville helt enkelt se en radda såna filmer. Den här dök upp, tror det var på Amazon.co.uk där de tipsade om liknande filmer, så det vara bara att beställa den. Sen såg jag lite senare att du inte hade gillat den, alls. ;)Nä, den är inte bra. Några miljöer i början var trevliga, t ex den dörren ner till underjorden mitt ute i öknen. Men annars: nej.Den utgåva jag tittade på är den som är på bilden ovan, den verkar vara brittisk, Arrow Films. Kass.

  4. Jojjenito skriver:

    Sofia: Mm, nja, den är ju inte bra, det är bara att konstatera. Men jag kan ändå inte avråda helt från att se den. Den där underjordsvärlden är helt galet dålig.

  5. Fiffi skriver:

    Fast det var en mysig filmaffisch måste jag säga🙂

  6. Jojjenito skriver:

    Fiffi: Ja, den är mysig, känns som det skulle vara omslaget till en spännande Stephen King-roman eller nåt (typ uppföljaren till The Stand). Men den (affischen) ljuger. Filmen är INTE mysig!

  7. Pingback: What’s in a name? | Rörliga bilder och tryckta ord

Kommentera

