Naturens hämnd


Titel: Naturens hämnd
Regi: Stefan Jarl
År: 1983
IMDb
| Filmtipset

Stefan Jarl är en man som oftast brinner för det han gör. Naturens hämnd är inget undantag. Med övernaturligt foto av Per Källberg, dystopisk musik av Ulf Dageby kastar Jarl, eller kastade 1983, in en brandfackla om användningen av konstgödsel i jordbruket i Sverige. Filmen är övertydlig propaganda men om bara en tiondel av det som visas och det berättas om är sant så har vi problem. Eller snarare hade 1983. Jag undrar vad som har hänt nu? Jag minns att under 80-talet så var det mycket prat om försurade sjöar och skogar, kvävegödning, osv. Jag tror mig veta att vi börjar förstå hur allvarligt det här är och att vi nu faktiskt mer och mer börjar gå över till ekologiskt tänkande. Om nån är osäker på om det är rätt att tänka ekologiskt så kan man titta på den här filmen igen. Jarl tar kanske i så han kräks ibland med bl a en cancersjuk fyraåring. Att han är sjuk kopplar Jarl direkt till användningen av konstgödsel.

Efter Naturens hämnd så har Jarl fortsatt brinna för det han gör, nu senast med Underkastelsen (kommer recension om ett tag) som man skulle kunna säga är en sorts uppföljare på Naturens hämnd

3/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

7 Responses to Naturens hämnd

  1. Sofia skriver:

    Problemet med Jarl är att han är FÖR engagerad tycker jag. Såg Jag är din krigare när det begav sig, det var ingen upplyftande filmupplevelse…

  2. Jojjenito skriver:

    Sofia: Jo, han är aningen för engagerad, men han är som han är i alla fall. Sen blir det inte alltid så jättetrevligt resultat. Men har du sett Mods-trilogin? Främst de två första filmerna är bra. Kommer recensioner på dem framöver.

  3. Sofia skriver:

    Egentligen borde jag väl se om Mods-trilogin för tvångsvisning på högstadiet är väl kanske inte den bästa av förutsättningar för att uppskatta den till sitt fulla värde?😉 Men jag har alltid haft lite svårt för hr Jarl och det kanske har sin förklaring just där…

  4. Jojjenito skriver:

    Sofia: Ja, om man inte gillar Jarl så är han nog rätt jobbig.Men för att svara på din fråga om du ska se om Mods-trilogin så är det korta svaret: Ja!😉 Det längre kommer på bloggen om ett tag.😉

  5. Sofia skriver:

    Kul, jag inväntar fler argument😀

  6. Jojjenito skriver:

    Sofia: Eller så lyssnar du på mitt korta svar.😉

  7. Sofia skriver:

    Haha, lite mer övertalning än så kommer jag nog att kräva ;D

Kommentera

