X-Men: First Class

Titel: X-Men: First Class
Regi: Matthew Vaughn
År: 2011
IMDb
| Filmtipset

Precis som många andra, bl a Fiffi, Fripp och Filmitch (aka the Fabulous F’s), har jag nu sett omstarten på filmerna om de muterade människorna, även kallade X-Men. (Klubben för värdelöst vetande kan notera att det för nån helg sen stod mellan X-Men: First Class och grekiska Dogtooth när det gällde vilken film som skulle bli sedd just den helgen. Nu vet ni vilken som vann.)

Mja, jag är inte övertygad om filmens storhet. Nånstans på vägen tappade jag intresset. Annars var början ganska trevlig med en James Bond-liknande handling med en superskurk, snyggt spelad av Kevin Bacon, som vill ta över världen. Det hela utspelas i trevliga tidstypiska 60-tals-milöer och med tillhörande kläder. Eller det kanske snarare är så att det ser ut som man vill att filmer som utspelas på 60-talet ska se ut.

Jag gillar som vanligt själva konceptet med mutanter som har sina olika specialkrafter. Här tycker jag tyvärr det är för många olika karaktärer. De intressanta är Xavier (James McAvoy) och Magneto (Michael Fassbender) och deras relation.

När alla nya unga student-mutanter presenteras blir det lite för tramsigt. Det blir en för hafsig handling där inget av intresse händer. Jag tyckte även motivet till Angels övergång till den ”mörka” sidan var luddigt, det förklaras inte alls. Man tyckte väl helt enkelt det var kul med en fallen ängel.

Vi har samma tema som i tidigare filmer. Ska man låta sig bli en del av samhället, inte sticka ut, att hålla tillbaka vem man egentligen är, men ändå vara behjälplig? Eller ska man verkligen sticka ut och betrakta sig som en högre stående varelse, kanske inte nödvändigtvis ta makten på Jorden (eller jo, vissa av mutanterna vill just det)? Dessa två synsätt representeras av Xavier och Magneto. Fast vad Magneto egentligen vill är lite oklart. Han drivs främst av hämnd.

Eftersom jag har sett de tidigare filmerna så finns det ju en hel del referenser som man kan notera. Det dök upp en cameo av Wolverine t ex, och eftersom jag precis sett X-Men Origins: Wolverine så tyckte jag den passade in bra ihop med handlingen i den. Dessutom en klockren scen och replik av Järven.

Nåt som jag däremot blev rejält konfunderad över var att Xavier blev förlamad i slutet av filmen. Hur i helvete kunde han då flera år senare, flintis och i Patrick Stewarts gestalt kliva ut ur en helikopter i slutet av Wolverine-filmen. Kan nån förklara det? Nej. Ännu mer störande är det hela eftersom man slängt in Jackmans cameo som Wolverine också.

Nåt man däremot förklarar, vilket även det gör misstaget med Xavier än mer uppenbart är hur Mystique i princip inte har åldrats nånting när vi återser hennes blå jag i första X-Men-filmen.

Jag vet inte om jag blev trött eller om filmen blev tråkig och förvirrad mot slutet men under slutuppgörelsen vid Kuba tappade jag helt intresset för vad som hände. Mest kul var plötsligt alla birollsinnehvare som dök. Först Leland Palmer (Ray Wise alltså) och sen Michael Ironside. Hehe, kul faktiskt. Men det räcker inte för att rädda filmen. Fast bättre än Wolverine var den.

2+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to X-Men: First Class

  1. Henke skriver:

    Bra revy, bra skrivet. Filmen har falnat för mig sedan jag såg den, inte så bra tecken.Angående dina kommentarer om ologiska saker. Är inte detta en "re-boot" av X-Men, eller är det "bara " en "prequel"? Oklart!

  2. Jojjenito skriver:

    Henke: Tack! Nej, den bleknade rätt snabbt.Jo, det är väl en reboot och "all bets are off" så att säga. MEN, varför har man då refererat till tidigare filmer med ständiga blinkningar och förklaringar till vissa saker, etc, och så missa en så uppenbar detalj. Man kan inte både ha kakan och äta den, ooops, det var en gammal klyscha men helt rätt.😉

  3. Fiffi skriver:

    Filmen har inte vare sig falnat eller bleknat för mig, jag tyckte och tycker fortfarande att den är riktigt bra. Visst finns det lösa trådar och sånt som inte går att få ihop med dom övriga filmerna, det gör det, men jag blundar och konstaterar att jag blev skönt underhållen och att sista halvtimmen var en mästerlig uppvisning i filmiska effekter.

  4. Jojjenito skriver:

    Fiffi: Ibland kan jag inte blunda.😉 Det hade varit bättre om de hade glömt de tidigare filmerna helt och inte försökt att få det att gå ihop överhuvudtaget.Det var just sista halvtimmen som jag blev trött och tyckte det spårade ur.😉

Kommentera

