Film noir-tema varje fredag hela sommaren

Film noir och midsommar brukar väl inte förekomma så ofta i samma mening men nu slumpar det sig så att jag tänkte köra film noir-fredagar hela sommaren med start imorgon på självaste Midsommarafton! Om jag räknar rätt kommer det här pågå en bra bit in på hösten beroende på hur många nya filmer jag ser. Med start 2008 och under ungefär ett års tid betade jag nämligen av topp-25 på IMDb’s lista över film noir plus några andra utvalda filmer. Så om ni gillar djupa skuggor, udda kameravinklar, svartvitt och femme fatales så kan ni titta in på fredagar framöver. Glad film noir-midsommar!

UPPDATERING: Här är en lista på filmerna som jag kommer att skriva om. Det kan hända att det dyker upp en del bonusfilmer men det återstår att se vilka det kommer att bli.

I Am a Fugitive from a Chain Gang (1932)
Scarface (1932)
Double Indemnity (1944)
Laura (1944)
Detour (1945)

The Lost Weekend (1945)
Scarlet Street (1945)
The Stranger (1946)
Odd Man Out (1947)
Out of the Past (1947)
Body and Soul (1947)
The Lady from Shanghai (1947)
Key Largo (1948)
The Naked City (1948)
White Heat (1949)
The Set-Up (1949)
The Third Man (1949)
Sunset Blvd. (1950)
Night and the City (1950)
D.O.A. (1950)
Where the Sidewalk Ends (1950)
Ace in the Hole (1951)
5 Fingers (1952)
The Hitch-Hiker (1953)
The Man Between (1953)
Kiss Me Deadly (1955)
Rififi (1955)
The Harder They Fall (1956)
Touch of Evil (1958)
The Maltese Falcon (1941)
The Big Sleep (1946)

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

16 Responses to Film noir-tema varje fredag hela sommaren

  1. Henke skriver:

    Coolt. Har du någon lista med filmerna du ska se? Om man vill "spela med"…

  2. Sofia skriver:

    Mycket välvalt tema måste jag säga, ska bli kul att följa! Jag har sett alldeles för lite men gillar oftast det jag sett hittills.

  3. filmitch skriver:

    Har jag sett ngn förutom Chinatown? Intressant och folkbildande och förhoppningsvis ett och annat tips.

  4. Jojjenito skriver:

    Henke: Ja, det ska jag nog kunna fixa, vänta ett litet tag.Sofia: Jag hade inte sett mycket innan jag körde igång mitt tema. Nu har jag sett mer och det är väl blandat utfall när det gäller betyg. Oftast är det inte bottennapp men väldigt sällan riktigt bra (ett undantag är ju Chaing Gang).

  5. Jojjenito skriver:

    filmitch: Om man ska vara noga så är Chinatown inte film noir uta modern noir/neo noir. De som vet säger att film noir ska vara gjorda 1940-1964 eller 1932-159, ja eller ibland lite andra intervall.😉 Men Chinatown är inte "äkta" noir, haha, så mycket kan jag säga.

  6. Fiffi skriver:

    Det här ska bli kul!Detta är en genre som aldrig lyckats klättra upp på min intresselista, däremot inte sagt att jag tyckt det jag sett varit dåligt på något vis. SÅ nu hoppas jag på sköna svarta tips😉

  7. Jojjenito skriver:

    Fiffi: Kul att du tycker det ska bli kul. För ett tag sen hade jag inte sett många noir men för några år sen bestämde jag mig som sagt att beta av ett antal, vilket var ett roligt projekt.Ett första tips är I Am a Fugitive from a Chain Gang, en mycket bra film om än inte äkta noir.😉

  8. Jojjenito skriver:

    Henke: Nu är inlägget uppdaterat med en lista på filmerna. Haka gärna på!🙂

  9. filmitch skriver:

    Som jag sa så vet jag mkt lite om denna genre vilket min kommentar avslöjade direkt😉

  10. Sofia skriver:

    Kul lista — White Heat är en riktig fining!

  11. Jojjenito skriver:

    filmitch: Och jag har ganska lite kunskap om t ex serietidningsvärlden. ;)Sofia: Ja, och om ett antal veckor får du vet om jag tycker det också.😉

  12. Jojjenito skriver:

    Förresten, D.O.A. från 1950 är ny på listan!

  13. Movies - Noir skriver:

    Jag hoppas det är ok att jag lägger upp en länk till min sida och noir-filmerna jag skrivit om, Jojje.Film-Noir

  14. Jojjenito skriver:

    Czech: Absolut. Jag tänkte länka till dina recensioner av filmerna (bredvid länkarna till IMDb och Filmtipset). Du är ju en auktoritet inom ämnet film noir. Du är väl den i Sverige som har sett mest film noir? ;)Apropå dina recensioner så kunde jag inte hitta recensioner av I Am a Fugitive from a Chain Gang, Double Indemnity, Laura och Detour på din sajt. Meddela mig gärna om de faktiskt finns.

  15. Movies - Noir skriver:

    Haha, det är en bra fråga (om jag faktiskt sett flest i Sverige). Men det tror jag inte, finns många som frossar i film dagarna i ända. Har tyvärr inte den möjligheten så hamnar lite på efterkälken.Det stämmer bra, de finns inte med då jag såg filmerna innan jag startade sidan. Ska se om jag kan hitta mina gamla recensioner och lägga upp dem. Meddelar dig isf.

  16. Jojjenito skriver:

    Czech: Aha, bra.

Kommentera

