The Wolfman


Titel: The Wolfman
Regi: Joe Johnston
År: 2010
IMDb
| Filmtipset

Nja. Benicio Del Toro spelar Lawrence som återvänder hem till England efter att hans bror mystiskt försvunnit. Det pratas om varulvar i den gamla hembyn och Lawrence börjar förstås nysta i vad som har hänt. Som sagt, nja. Det är väldigt snyggt gjort. Jag gillar bilderna jag ser. Jag har alltid varit svag för gotisk skräck. Coppolas Dracula var rent ögongodis för mig. I The Wolfman är det snyggt men allt är lite för hafsigt gjort. Klippningen känns stressad, som att den inte litar på sig själv. Del Toro känns inte heller klockren i huvudrollen. Att puertoricanen Del Toro med sitt inte helt engelska utseende gör huvudrollen förklaras i filmen med att hans mor är en zigenerska. Det är väl ok så men av nån anledning känns det påhittat bara för att det är Del Toro som gör rollen. Jag har egentligen inget att klaga på i övrigt men trots en snygg film så lämnar den mig helt oberörd.

3-/5

PS. Ja, just det, kungen Anthony Hopkins är med och dominerar förstås, även om han ibland spelar Anthony Hopkins.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

7 Responses to The Wolfman

  1. filmitch says:

    Nej det här filmen gjorde ingen glad. hopkins överspel var nog det jag mest reagerade på. Snygg men trist film.

  2. Jojjenito says:

    filmitch: Hopkins gillade jag faktiskt, gillar ofta hans överspel, hans stil. Och jag blev väl inte superglad av filmen men den kändes harmlöst odålig.

  3. Sofia says:

    Nå, nu var ju knappast Lon Chaney Jr särskilt trovärdig som brittisk lord-son heller 😉

  4. Jojjenito says:

    Sofia: Mm, nej, kanske inte. Jag har inte sett originalet. Tack för påminnelsen! Claude Rains är ju med råkade jag se och det borgar kanske för viss kvalitet. 😉

  5. Sofia says:

    Mnja, tyvärr inte så mycket i det här läget… Men visst har den lite charm 🙂

  6. Plox says:

    Jag tyckte faktiskt det här var en oväntat trevlig remake. Gillade framför allt också hur den såg ut, tycker nästan den klår originalet. Skrev lite om båda två här: http://www.plox.se/?p=1441

  7. Jojjenito says:

    Plox: Ja, trevlig och snygg men lite tråkig tyckte jag, men det blev godkänt.Hoppar över och kollar.Sofia: Mm, jag tror jag ska försöka se den och återkomma om kvaliteten och charmen.

Kommentera

