The Element of Crime

The Element of CrimeTitel: The Element of Crime (Forbrydelsens element)
Regi: Lars von Trier
År: 1984
IMDb | Filmtipset

Eftersom Epidemic var en intressant och speciell film så jag lite fram emot att se den första delen i von Triers Europa-trilogi. Well… jag hoppas att den tredje delen (Europa) är bättre kan jag väl börja med att säga.

En man, Fisher (Michael Elphick), återvänder till Europa efter 13 års frånvaro som spenderats i Kairo. Tidigare var Fisher polis och nu kallas han tillbaka för att lösa ett mordfall (eller flyr han Kairo eftersom staden begravts i sand?). Han träffar en gammal kollega, Osborne, som skrivit boken The Element of Crime som handlar om hur man profilerar en mördare, sätter sig in i en mördares liv för att lösa ett fall. (Osborne spelas av en gammal brittisk skådis som jag ett tag trodde var skådisen som spelade Q i gamla Bond-filmer. Det visade sig inte stämma. Han som spelade Q var förstås Desmond Llewelyn, inte Esmond Knight som Osborne-skådisen hette. Men lika var de.)

Lars von Trier, om du nånsin läser det här ska du veta att The Element of Crime är det sämsta skräp jag har sett på länge. Det är en sagolik smörja som bara pågår. Repliker framförs som till tomma luften helt utan nån förankring i den historia som man önskar skulle ha funnits. Jag vet inte vad von Trier försöker koka ihop här. Det är en sorts film noir samtidigt som det är flummeri av värsta sorten.

Det Europa som gestaltas i filmen är en förfallen, dystopisk och vattenfylld fulkontinent. För att få en bild av hur det ser ut, eller kanske mer känslan i filmen, kan jag nämna svenska animerade dystopi-filmen Metropia.

The Element of Crime är helt annorlunda jämfört med t ex hans dogmafilmer och dogmaliknande filmer. Det här är en stiliserad film. Fotot är gultintat, och för all del ganska snyggt, men eftersom allt är så svamligt och tråkigt ledsnar jag på det också. Det är sagolikt tråkigt. Ingenting händer. Skådisarna pratar inte med varandra, de kläcker bara ur sig sina repliker helt på måfå. Dialogen verkar vara dubbad i efterhand och känns därför än mer stel och lösryckt. von Trier själv dyker upp som nån sorts hotellportier, oerhört smal och med biljardboll som frisyr.

Något av det ni får uppleva om ni ser filmen: Döda hästar under vatten, rörpost, regn, vatten, män som hoppar från byggkranar, en oerhört fet egyptisk hypnotisör med en Herr Nilsson-apa på axeln, polis som skriker i megafon från taket av en folka samt personer som på måfå plötsligt skjuter med pistol ut genom fönster.

Man kan dra paralleller till film noir och filmskapare som Andrej Tarkovskij, Peter Greenaway och Terry Gilliam, men det hindrar inte faktumet att det här är skräp.

1/5

PS. Nån som känner igen den kvinnliga skådisen på bilden ovan? Jag gjorde det inte men kanske fans av exploitation-filmer gör det, speciellt ni som gillar italienska kannibalfilmer. Hon heter Me Me Lai och var tydligen med i ett antal ”äta människor”-rullar på 70-talet. Efter The Element of Crime slutade hon som skådis.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

13 Responses to The Element of Crime

  1. Joel Burman skriver:

    Det här blogg inlägget borde printas ut och sättas upp i alla hyrbutiker. Föredömligt Jojjenito!

  2. Jojjenito skriver:

    Joel: Åh, tack. Kul att du gillade det.🙂 Men jag antar att du inte gillar filmen?Sättas upp i hyrbutiker, haha. Ja, fast jag vet inte i hur många hyrbutiker som man hittar The Element of Crime. Du tänker som konsumentupplysning?

  3. Sofia skriver:

    Haha, ouch. Skön sågning… Jag ska nog inte bidra med mina tankar kring de andra regissörerna du nämner eftersom du antyder att du gillar deras skapelser😉

  4. Jojjenito skriver:

    Sofia: Kul att en så dålig film kan underhålla på nåt sätt, om än indirekt. ;)Hmm, de andra regissörerna? Låt mig se:Tarkovskij: På nåt konstigt sätt gillar jag att se hans filmer trots att de utan undantag är de kraftigaste sömnpiller man kan få tag på. Sen har han gjort en av de sämsta filmer jag nånsin sett. Jag får återkomma med en recension på den.Greenaway: Lite samma som gäller för Tarkovskij. Snygga men ointressanta och mest konstiga filmer.Terry Gilliam: Gillar många av hans filmer. Tokgillar Brazil.Så, det är nog ingen fara med att bidra med tankar om i alla fall de två förstnämnda.😉

  5. BlueRoseCase skriver:

    Jag har inget minne av denna alls vad gäller handlingen. Däremot minns jag att det kändes som om jag var berusad när jag såg filmen, inte minst genom det störande fotot. Det var som en befrielse, och tillnyktring, när det var över…

  6. Sofia skriver:

    Åhå, det var ju lite oväntat… Jag trodde du skulle tokgilla både Tarkovskij och Greenaway ;)Terry Gilliam är jag också väldigt förtjust i men de andra två… Av det jag har smakat var det inget som föll särskilt väl ut, tråkigt, konstigt, you name it.

  7. Joel Burman skriver:

    Ja min tanke är att det här är perfekt konsumentupplysning. När det gäller Tarkovskij så gillar jag hans "konkreta" filmer Ivans Barndom och Andrey Rublev. Resten av hans rullar är sjukt snygga men fruktansvärt pretentiösa.

  8. Jojjenito skriver:

    BRC: Haha, inte så konstigt att du inte har nåt minne av handlingen, det var inte mycket att minnas. Klockrent beskrivning av filmen, eller snarare hur det kändes att se den. När den tog slut: En befrielse.

  9. Jojjenito skriver:

    Sofia: Närå, inga favvisar direkt. Iofs, Tarkovskij har jag ett lite lustigt förhållande till. Jag uppskattar på ett sätt att se hans filmer men samtidigt finner jag dem urtråkiga oftast. Haha, jag borde ha varit tydligare och skrivit:Man kan dra paralleller till film noir och filmskapare som Andrej Tarkovskij och Peter Greenaway, men det hindrar inte faktumet att det här är skräp, och att Tarkovskij och Greenaway också är skräp.😉

  10. Jojjenito skriver:

    Joel: Nu tror jag iofs inte hyrbutiken skulle anlita mig som skribent. I alla fall inte för att skriva om The Element of Crime. ;)Jag har inte sett Ivans barndom, den står på ska se-listan. Andrej Rubljov var mästerlig i mycket men i slutändan ändå seg och trist.

  11. Sofia skriver:

    Ok, problem solved🙂

  12. Jojjenito skriver:

    Sofia: Precis. Bajs är bajs även om det är förgyllt med kulturelitsguld.😉

  13. Pingback: Forbrydelsens element (1984) | Addepladdes filmblogg

Kommentera

