Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution

Titel: Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution
Regi: Jean-Luc Godard
År: 1965
IMDb
| Filmtipset

Då har vi (äntligen) nått fram till den sista nouvelle vague-filmen för nu. Vi avslutar med Jean-Luc Godards sf-rulle Alphaville som jag hade en del förväntningar på men inte oväntat blev det en besvikelse.

Jean-Luc Godard är något av ett mysterium för mig. Eller nej, för mig är han inget mysterium (och inte för Ingmar Bergman heller). Jag tycker han är en tråkig regissör som gör dialogtunga filmer om ingenting. Det som är ett mysterium är att det är så många andra som verkar gilla hans filmer. Jag tror det har med den Franska Nya Vågen att göra. Han var med, tillsammans med Truffaut och andra, och ändrade hur film såg ut och därför betraktas han som ett helgon. Nu har jag sett Godards sci-fi/noir-rulle där agenten Lemmy Caution kommer till den datorstyrda och känslolösa staden Alphaville för att döda vetenskapsmannen som skapat superdatorn Alpha 60.

Mmm, handlingen lät helt ok i den här filmen, och inledningsvis var den hyfsad. Eddie Constantine är cool i sin roll som agenten Lemmy Caution. Filmen känns dock inte som en sci-fi-film. Det är alldeles för slarvigt gjort helt enkelt. För det första, att ha en dator som pratar med en robotröst som låter som nån som försöker med partytricket att prata och rapa samtidigt går bort. (Det var tydligen nån som istället för stämband hade en sån där pratgadget som man håller mot halsen när man ska prata. Men det lät som om han pratrapade.) För det andra, så är det, som jag sa, helt enkelt slarvigt gjort. Inget egentligt arbete har lagts ner för att få till futuristiska miljöerna, vilket gör att filmen känns blek.

Nu är nog inte Godards huvudsyfte med filmen att göra en enkel sci-fi-film, utan att använda genren sci-fi för att säga nåt klokt om dagens samhälle (vilket ofta är syftet med bra sci-fi-filmer). Eller nåt. Tyvärr går det för mig helt bort vad det är han försöker säga. Det blir mumbojumo om kärlek och känslor (eller nåt). I alla fall är det ett steg för högt upp på den filosofiska skalan för att han ska säga nåt till mig, eller få mig att fundera. Nej, det kan inte bli godkänt trots att danskfödda Anna Karina (som jag gillade i Godards Tokstollen) lyser upp filmen. Och varför den tyska synthgruppen valde det namn de valde förblir ett mysterium. Visst, det låter coolt, men det är inte nån speciellt cool film.

2/5 

PS. Recensioner av de nouvelle vague-filmer jag hittills har sett hittas här. Det kan kanske vara intressant att nämna att den bästa av de jag har sett är Cléo de 5 à 7 av Agnès Varda.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

9 Responses to Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution

  1. addepladde skriver:

    Imponerande genomgång! Eftersom jag har sett den bästa, Cleo de 5 a 7, så låter jag nog bli att fortsätta in i franskdjungeln. Det verkar inte så väldans roligt, om jag ska tro din genomgång.😉

  2. Sofia skriver:

    Instämmer med ovanstående talare — respekt! Jag tror nog också att jag nöjer med att ha funnit lite glädje i Cléo i alla fall…

  3. Joel Burman skriver:

    Du bekräftar allt jag alltid tyckt om dessa filmer. Vill man se en revolutionerande tidsperiod med filmer i ett specifikt land så är Italienska Neorealism eller Tysk Expressionism klart att föredra! Cool bild förresten! Hon blinkar ju!!! Trodde jag blivit knäpp först.

  4. Jojjenito skriver:

    addepladde och Sofia: Men film är ju kul juh, även om det är dålig film. ;D Förresten, addepladde, den franska lite större djungeln behöver du inte skippa. Finns väl många bra franska filmer. Fast just den där franska nya vågen-djungeln, ja där är det snårigt.

  5. Jojjenito skriver:

    Joel: Haha, håller med, även om jag nog inte är superförtjust i italienska neorealismen heller.Ja, visst är den cool. Trodde jag hade blivit tokig också först när jag hittade den. Men vafan hade hon inte ögonen stängda nyss?!😉

  6. Fiffi skriver:

    Jag höll på att skita ner mig när hon blinkade! Trodde jag blivit galen!😉

  7. Jojjenito skriver:

    Fiffi: Haha, kul. Det var meningen att skrämmas.🙂 Och jag har inte glömt ett inte i föregående mening.

  8. addepladde skriver:

    Franska filmers kvalitet betvivlar jag inte, tvärtom, men just vågen gör jag inte direkt vågen för.

  9. Jojjenito skriver:

    addepladde: Spot on!

Kommentera

