De 400 slagen

Titel: De 400 slagen (Les quatre cents coups)

Regi: François Truffaut
År: 1959

Dags för François Truffauts första rulle. När jag såg den här i mars 2004 var jag inte alls på det klara med vad nouvelle vague var för något och jag hade nog inte sett nån film av Truffaut heller. Förväntningarna var aningen uppskruvade men som så ofta när man ska till att se uppmärksammade, hyllade gamla filmer så…
François Truffauts första långfilm, som tydligen ses som epokgörande när det gäller starten av den s.k. nya franska vågen, handlar om 14-årige Antoine som bor i Paris i en minimal lägenhet med sina föräldrar. Han bryr sig inte speciellt om plugget och hans föräldrar bryr sig inte speciellt om honom. Antoine är mer intresserad av att skolka, tjuvröka och springa på stan. Delvis ska filmen vara självbiografisk har jag förstått.
Jaha, jag hade ganska stora förväntningar på filmen eftersom jag har hört en hel del om den och den har högt betyg på IMDb (8.2). Förväntningarna uppfylldes inte. Fick ungefär samma känsla som när jag såg några klassiska Fellini-filmer för nåt år sen: ”Jaha, än sen då? Var det inte mer?”. Den var till en början ganska rolig, när den utspelades i skolan. Den drev en del med lärarna som framställdes som karikatyrer. Men bitvis var den faktiskt ganska seg i mitt tycke. Kändes som en film som tidens tand har tuggat på en del. Den var kanske annorlunda, rå och realistisk, på sin tid, men i våra dagar med Larry Clark & Co så är det inget speciellt. Om det var nåt jag gillade så var det faktiskt slutscenerna då Antoine rymmer från ungdomsanstalten och springer till stranden i en lång svepande tagning. Det var en godkänd film men inget som ger gåshud.

En rolig detalj som mina falkögon (i kombination med återspolningsfunktionen på videon) uppfattade var att Antoine och hans kompis vid ett tillfälle på väg ut från en biograf snor en affisch, och inte vilken affisch som helst. Det var en bild på syndiga Harriet Andersson från Ingmar Bergmans Sommaren med Monika.

3-/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

2 Responses to De 400 slagen

  1. Sofia skriver:

    I love you! :D Jag satt också som ett levande frågetecken under i princip hela filmen. Håller dock med om att skolscenerna var de bästa, men det säger tyvärr inte så mycket…http://bilderord.wordpress.com/2010/10/23/les-qautre-cents-coup-1959/

  2. Jojjenito skriver:

    Sofia: Hoppar över och kollar din recension. Gillade som sagt början och absoluta slutscenen. Däremellan: tråkigt.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

