The Punisher

Titel: The Punisher
Regi: Jonathan Hensleigh
År: 2004
IMDb
| Filmtipset

En rejäl filmsmocka skulle jag vilja kalla den här rullen. Det är en rejäl film helt befriad från cgi vilket känns… befriande. Historien är klassisk. Jag kan ju inte låta bli att tänka på Death Wish speciellt med tanke på Rörliga bilder och ords genomgång av Bronsons hämnar-serie. Här är det Thomas Jane som får sin familj mördad och förvandlas till en mean killing machine. Skillnaden är väl kanske att Jane inte är arkitekt utan spelar en vältränad FBI-agent och f.d. elitsoldat vid namn Frank Castle.

John Travolta passar bra som skurk. Han har ett äckligt sätt att liksom skrida fram när han går och göra snygga konstpauser när han pratar. Han spelar ungefär som på samma sätt som när han var Castor Troy i Face/Off. Bra helt enkelt, och perfekt som den där sofistikerade skurktypen.

Filmen har en märklig blandning av humor och allvar. Grundhistorien är allvarlig men den berättas med humor och på ett överdrivet sätt. Actionscenerna är riktigt bra och jag gillar speciellt en helt sjuk fajtscen som Jane har med en gigantiskt ryss i randig tröja (en Frank Andersson-kopia). I och med det överdrivna sättet kan det hända att jag får serietidningskänsla. Allt är tillskruvat lite extra, utstuderat och överdrivet — men på rätt sätt. Jag gillar att Castle inte får nåt samvete på slutet. Närå, han är grym hela vägen.

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to The Punisher

  1. f i f f i skriver:

    Det här är en liten höjdare tycker jag. Thomas Jane är en tokhårding med hjärta oc har han en väldigt snygg näsa. Punisher-loggan är dessutom grym! Hade en toppluva med den på för några år sedan. Den blev stulen. Konstigt, den kostade typ bara 29 spänn.

  2. Sofia skriver:

    Tack för referensen, hämndfilmer tycks alltid vara inne😉 Men visst finns det fler Punisher-filmer? Någon med Dolph, som blev totalförbjuden i Sverige?

  3. Jojjenito skriver:

    fiffi: Jo, han var ganska hård i The Punisher i alla fall, och med både hjärta och näsa på det rätta stället.Sofia: Självklart, en sån genomgång förtjänar att uppmärksammas. Jo, helt korrekt: Dolph var den förra Bestraffaren från 1989. Blev den totalförbjuden i Sverige? Japp, googlade lite och det blev den mycket riktigt. Sen har det tydligen kommit en reboot 2008 (Punisher: War Zone).

  4. filmitch skriver:

    Som serienörd har jag alltid varit full av förväntan när en Punisherfilm varit på tapeten men blivit ständigt besviken. Varför? Filmernas Punisher är tyvärr för mesig o snäll, sorgligt men sant. Dock är ovanstående film den som är den bästa av de tre men av ngn anledning har man svårt att träffa rätt när det gäller karln ;)Synd på din mössa Fiffi jag hade gråtit blod för visst är loggan cool o snygg.

  5. Thimmi skriver:

    Hmm var Punisher: War Zone en reboot? Trodde det var en uppföljare bara haha. Jaja där lärde jag mig något nytt.

  6. Jojjenito skriver:

    filmitch: Jag tror anledningen till att de tonar ner Punisher-personen i filmerna är mesig är att det just är film det handlar om, och de kanske vill göra den lite mer mainstream och då slipar man bort de vassa kanterna. Fast nu blev ju Dolphans film totalförbjuden i Sverige när det begav sig.Själv tyckte jag om Jane's Punisher var helt ok, och inte allt för mesig och snäll.Thimmi: Jag råkade bara läsa på http://en.wikipedia.org/wiki/Punisher:_War_Zone att de stod att det var en reboot. Men om man läser om handlingen så känns det väl snarare som en uppföljare eftersom handlingen tydligen utspelar sig efter att Castle varit The Punisher i sex år.

Kommentera

