Atonement


Titel: Atonement (Försoning)
Regi: Joe Wright
År: 2007
IMDb
| Filmtipset

Rörliga bilder och ord postade nyligen en recension av Försoning. Därför kommer här mitt omdöme, som skrevs i februari 2008.

Efter att ha varit för sen till Filmfestivalens knökfulla och logistiskt katastrofala förhandsvisning så var jag och såg Försoning på en vanlig biovisning någon vecka senare. Jag kunde direkt konstatera att filmen är fantastiskt vacker. Det är nästan sjukt hur snygg den är. Många säger att boken av Ian McEwan som filmen bygger på är mycket bra. Så då borde ju filmen bli ett mästerverk eller i alla fall mycket bra? Ja, fast då måste den beröra (mig). Och det gör den inte. När jag ser filmen så känns det som om Cee (Keira Knightley) och Robbie (James McAvoy) är knullkompisar snarare än djupt förälskade.

Jag tycker jag får för lite backstory. Saker händer men jag har liksom inget sammanhang att sätta händelserna i. Krigsmiljön i Frankrike känns liksom som en annan film. Imponerande men känslolös. Den makalösa långtagningen är… just makalös även fast den inte är lika imponerande som den långa tagningen i Children of Men. Sen gillar jag inte Titanic-slutet, kändes som ett antiklimax. Jag hade velat se mer av den yngre systern Briony. Jag tyckte hon var den klart intressantaste karaktären.

När det gäller Kiera Knightley så vet jag inte riktigt. Förutom att hon måste börja äta mer så känns hon lite distanserad (om det är rätt ord) från sin rollfigur. James McAvoy är väl bra men jag har svårt att få någon känsla för hans karaktär, precis som jag har svårt att få en känsla för hela filmen. Jaha, då är tiden kommen för ett betyg. Jag har en svaghet för kostymdramer som utspelas i engelska överklassmiljöer så därför — den långa tagningen på stranden bidrar också — så blir det ett klart godkänt betyg även om det inte räcker till fyran.

3+/5

PS. Min favorit bland kostymdramer i engelsk överklassmiljö är och förblir The Remains of the Day.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

5 Responses to Atonement

  1. filmitch skriver:

    Ge Kiera en Big Mac jesus vad mager den damen är! Tyvärr gör detta att man i filmer där hon är med sitter o tänker på vad smal hon är. Jag gillar också filmer i engelsk överklassmiljö men jag minns att jag blev gripen av historien och fann den oerhört sorglig. Om jag skulle tycka likadant vid en omtittning vet jag inte.Återstoden av dagen är svårslagen det håller jag med om.

  2. Sofia skriver:

    Med tanke på titeln är det väldigt märkligt egentligen att inte Briony kommer mer i blickfånget — det är ju på henne allt faller tillbaka. Känns ändå som att vi är ganska överens: snygg men inte helgjuten…

  3. Sofia skriver:

    Damn — igen! — tack för referensen🙂 (Igen som jag missade att tacka, alltså…)

  4. Jojjenito skriver:

    filmitch: En Big Mac och en McFeast! Nä men allvarligt, hon är för smal. Nåt med filmen gjorde som sagt att jag inte riktigt blev känslomässigt berörd. Men snygg var den.Sofia: Ja, störde mig lite på Brionys relativa frånvaro. Filmmakarna har väl valt att fokusera mer på Knightley och McAvoy. Är det mer fokus på Briony i boken?Varsågod. Din recension fick mig att posta min. (Funkar ofta så har jag märkt, det är du, fiffi, pladd eller filmitch som postar nåt och så måste jag följa upp med min recension…)

  5. Sofia skriver:

    Vad jag minns är hon mer närvarande i boken, det är ju liksom hennes "röst" som bär upp det hela. Men jag kan inbilla mig, det var ett tag sedan jag läste den.Visst är det trevligt när man kan inspirera varandra😀

Kommentera

