Eyes Wide Shut

EyesJag minns att när Eyes Wide Shut kom så var det en väldig hype kring filmen, mest beroende på att kungen Kubrick dog precis efter att han hade färdigställt filmen. Även det faktum att Nicole Kidman och Tom Cruise, det då äkta paret, spelade huvudrollerna var något som av någon anledning kittlade. Jag såg filmen på bio och gillade den. Nu har jag sett om den.

Ja, det var faktiskt en ren njutning att se Eyes Wide Shut igen. Varje scen är ett konstverk, framförallt är ljussättningen är sjukt snygg. Handlingen i sig är väl egentligen sisådär. Men det är mystiskt med suggestiv musik, och jag gillar det. Jag får lite samma känsla som när jag såg David Finchers The Game. Det pågår ett spel, ett spel som huvudpersonen Cruise (eller Michael Douglas i The Game) inte har kontroll över.

En annan sak jag gillar är att filmen utspelar sig i en sorts realtid där någon eller några upplever en förvirrad natt på stan, typ driver från ställe till ställe, nästan som en road-movie fast i samma stad. Jag minns t ex en sådan film med Jeff Goldblum och en annan med Griffin Dunne. Lite research visade att det handlade om Into the Night och After Hours som båda kom 1985.

Tom Cruise har ett lite lustigt sätt att hålla upp händerna framför sig, kanske sätta ihop handflatorna mot varandra. Han gör det när det är något han är förvirrad över, och så upprepar han det som någon har sagt. Just det här med att Cruise (och andra) upprepar vad någon säger förekommer väldigt ofta i Eyes Wide Shut. Jag vet inte om någon annan har tänkt på det?

Några andra lösryckta kommentarer: jag gillar Marie Richardssons plötsligt uppdykande insats i filmen; jag vet inte, kan man säga att det här är Kubricks skruvade version av Bergmans Scener ur ett äktenskap?

Början är strålande, så snygg, och dessutom skönt mystisk. Efter att Cruise har varit på ”partyt” så tappar filmen en aning. Den är forfarande snygg och med en hel del sköna sekvenser men lite segare. Jag måste också säga att jag gillar slutrepliken.

betyg_hel betyg_hel betyg_hel betyg_hel betyg_tom

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

13 Responses to Eyes Wide Shut

  1. f i f f i skriver:

    Jag tycker jag ser, eller fokuserar, på olika saker varje gång jag ser om filmen. Få filmer håller för det men här har vi en som gör det.🙂

  2. filmitch skriver:

    har faktiskt aldrig sett den här filmen men då hör jag till en ynklig liten skara som tycker att Kubrick är en överskattad regissör. Visst hans filmer är nydanade och vackra att se på men som film är de ganska trista. Shining är nog den enda riktigt bra film han gjort- av de jag sett. enda jag inte sett är faktiskt den här och lolita.

  3. Jojjenito skriver:

    fiffi: Nu har jag bara sett den två gånger med typ 12-13 år emellan (förutom lösryckta delar lite då och då) så jag har inte tänkt så rackarns mycket djupare om filmen mer än att jag gillar stämningen och hur snygg den är.filmitch: Ja, jag gillar ju Kubrick och hur ambitiösa hans filmer är. Men visst, de är en aning gjorda för hjärnan eller vad man ska säga. Ingen av hans filmer har gjort att jag blivit riktigt berörd och delat ut femmor. Däremot har jag blivit imponerad av de flesta men det är inte riktigt samma sak.

  4. Sofia skriver:

    Hmm, jag känner att jag verkligen borde se om filmen. När jag såg den tyckte jag inte alls att det var något att bli till sig över och ffallt storyn blev rätt fånig. Inte minst med avseende på "partyt".

  5. addepladde skriver:

    Kubrick är kungen! 2001, Dr Strangelove och Full Metal är samtliga fullpoängare, medan Barry Lyndon och Eyes Wide är ruskigt nära. Bra recension! Har inte tänkt på Cruise "handspråk". Ska tänka på det nästa gång. För övrigt är musiken helt perfekt! Kusligt deluze.

  6. Jojjenito skriver:

    Sofia: Mm, historien är möjligen fånig men jag vet inte jag gillar känslan av att Cruise har tagit sig vatten över huvudet att han tappar kontrollen när han befinner sig på "partyt".Pladd: Japp, Kubrick är grymt bra. Gillar också de filmer du nämner. Vet inte riktigt vilken som är min favvo.Tack. Mm, jo, i alla fall i EWS så använder han det där handspråket ganska ofta, speciellt i scener med Kidman när han känner sig förvirrad.Ja, visst är musiken bra! Nu visar jag förmodligen min okunskap men: deluze?

  7. addepladde skriver:

    Deluze ska ju naturligtvis vara deluxe, som jag i min tur använder som beteckning när något är bra.😉

  8. BlueRoseCase skriver:

    Det är alltför längesen jag sett "Eyes Wide Shut" men jag tycker du tar upp precis det jag tänkte då. Handlingen minns jag på nåt sätt som lite för överdramatisk. Däremot är bilderna och stämningen oslagbara. Minns den sistnämnda som hotfull och även jag är förtjust i filmer där folk vandrar omkring från plats till plats om natten.

  9. Sofia skriver:

    @addepladde: Men snälla nån, Barry Lyndon var väl verkligen ingen fullpoängare?! Snarare långrandig och rätt poänglös…@Jojjenito: Jag menade att "partyt" i sig är fånigt och då spelar det tyvärr mindre roll var Cruise gör där.

  10. addepladde skriver:

    @Sofia: Jag skrev faktiskt att det var nära en fullpoängare.😉 Långrandig och rätt poänglös är den verkligen, men den är samtidigt så välgjord och fylld av humor att varje scen på något sätt överträffar den förra. För att vara så lång och poänglös är den grymt underhållande.

  11. Jojjenito skriver:

    addepladde: Haha, jag googlade på deluze men hittade bara en filosof vid namn Gilles Deleuze och tänkte att nja det kan inte stämma. ;)BRC: Japp, då gillar vi samma sak med EWS.Sofia: Barry Lyndon är underbar men ingen fullpoängare. För mer detaljer se addepladdes kommentar.😉

  12. Sofia skriver:

    @addepladde och Jojjenito: Jag kan absolut hålla med om välgjord. Humorn tog däremot slut efter typ en kvart och sedan satt jag mest och våndades och väntade på att eländet skulle ta slut. Engagemanget infann sig mao aldrig.Möjligen skulle jag ha lättare för boken med tanke på att jag faktiskt tyckte att Vanity Fair var riktigt bra.

  13. Jojjenito skriver:

    Sofia: Jag får bestämt se om Barry Lyndon. Det var nästan tio år sen jag såg den och kan inte komma med några vettiga argument.😉 Men en fyra ger jag den.

Kommentera

