Splice


Titel: Splice
Regi: Vincenzo Natali
År: 2009
IMDb
| Filmtipset

Jamen kan du sluta lägga på huvudet på sned already! Det funkar möjligen en gång men sjuttonde gången så vill jag bara gå och lägga mig. Jag talar om den genframställda monstervarelsen Dren (Delphine Chanéac) som forskarparet Adrian Brody och Sarah Polley odlar fram i genetikskräckisen Splice. Vad jag är trött på är de där filmmonstrena som lägger huvudet på sned för att visa att de är lite lurigt intelligenta och hyperelaka. I Splice förekommer det… ofta, hyperofta.

Det här var den sämsta film jag har sett på väldigt länge. Själva grundhistorien kan ha en poäng men jag sitter och skrattar och skakar på huvudet åt scenerna jag får se i filmen. Det är skräp, det värsta skräp jag har sett så snyggt fotat. Hur har filmmakarna tänkt här? Sarah Polley har lyckats intala sig själv att hon tror på filmen. Det har dock inte Adrian Brody som känns som en skedstork som flugit fullständigt vilse. Varken Brodys hjärta eller hjärna är med i matchen. De båda, Brodys hjärta och hjärna, sitter förmodligen och skålar i whiskey på en bar i New York. De är i alla fall inte med i filmen.

Brody och hans brorsa i filmen? Kan någon tala om vilken frisör de använt. Jag ska skriva upp den i listan över frisörer att absolut inte besöka. Sen undrar jag även vem som kommit på den strålande idén att låta Brody ha en ny t-shirt med något nytt flashigt motiv i varje scen.

Jag skrev att det fanns en poäng i historien. Och det finns det. Det ställs en del frågor, om man vad som man ska betrakta som en levande tänkande varelse. Men detta tappas bort. Vad är dåligt? Det är förutsägbart. Dramascenerna är så dåliga att man får lust att själv söka in på scenskolan. Skräckscenerna är så dåliga att man sitter och längtar efter en skämskudde. Och då har vi inte ens nämnt sexscenerna.

1/5

PS. Är det bara jag som har tänkt på att Sarah Polley är djävulusiskt lik Julianne Moore?

Uppdatering: Var ju tvungen att lägga in bilder på Sarah och Julianne också. Men det som slog mig mest när jag såg Splice var att de två var lika i sina uttryck som skådisar, och speciellt när Sarah blev hysterisk på ett sätt som var snarlikt Juliannes känslosamma utbrott.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

15 Responses to Splice

  1. f i f f i says:

    Hahaha. Varför skrev du inte mer om sexscenerna? Såga på, såga mer, det är skitkul att läsa!!

  2. Jojjenito says:

    fiffi: Som Morpheus skulle ha sagt: Unfortunately, no one can be told what sexscenerna i Splice are like. You have to see it for yourself. 😀

  3. Plox says:

    Hahaha. Så sant så Morpheus. Usel film rakt igenom, på alla plan, på alla sätt. Och Nej Polley är inte lik Moore, Polley är söt och duktig – Moore är bara duktig.

  4. f i f f i says:

    @Plox:Är inte Julianne Moore söt?

  5. Jojjenito says:

    Plox: Jag vidhåller att jag tycker de är lika. Till utseendet och kanske mer i sitt sätt som skådespelerskor. Se uppdaterat inlägg!

  6. Plox says:

    Fiffi: Nä tycker jag inte. Men – smaken är som baken. 🙂

  7. Sofia says:

    Hahaha, vilken helt underbar sågning. Och på sedvanligt masochistiskt vis blir jag om möjligt ännu sugnare att se den om inte Fiffis recension räckte.Just på dina exempel är de rätt lika, annars skulle jag nog inte heller koppla ihop Polley och Moore.

  8. Jojjenito says:

    Sofia: Hehe, tackar. Sågningar är ofta hyfsat lätta att få inspiration till. Ser fram emot din sågning, för jag räknar med att det blir en sådan. ;)Angående Polley och Moore så var det nog mest deras sätt att bli hysteriska som kändes väldigt lika. Sen la jag ner ganska lååång tid på att hitta två bilder där de var lika även rent utseendemässigt, haha.

  9. Sofia says:

    Haha, risken är rätt överhängande, ja 😀

  10. Jojjenito says:

    Sofia: Med tanke på din ypperliga formuleringsförmåga så är det nåt att se fram emot. 🙂

  11. Sofia says:

    Ah, you make me blush sir 😀

  12. Jessica says:

    Nu är det här en gammal recension som dök upp i min feed. Men jag måste ändå säga: jag såg den här och recenserade den häromveckan. Och gav den 4/5! 🙂
    Jag älskade den.
    Ska prata om den snart i en podcast. Är det inte härligt att vara sådär riktigt o-överens? 🙂

    • Jojjenito says:

      Haha, ja, det finns en anledning till att den dök upp nu i din feed. Jag läste nyss din recension och jag visste att jag en egen recension på min blogg.

      Grejen är att jag skrev den på den tiden jag körde på Blogger. Sen importerade jag alla gamla inlägg till WP. Varje gång jag uppdaterar ett importerad inlägg så dyker det upp som helt nytt i feeds. Anledning till att jag uppdaterar de gamla inläggen är att de måste snyggas till efter importen (bilder och radbrytningar och sånt blev det fel på).

      Och nu passade det ju lämpligt att uppdatera just mitt inlägg av den usla filmen Splice. 🙂

      Aha, gör du reklam för podcasten på din blogg så man vet när den finns tillgänglig och var?

Kommentera

