Temavecka: Satoshi Kon – Animens David Lynch


I somras gick tyvärr anime-regissören Satoshi Kon bort. Kon var i mina ögon en av de mest intressantaste anime-skaparna. För mig var han något av animens David Lynch. De flesta av hans filmer har en mysteriethriller-känsla och rör sig ofta i drömmarnas värld eller någonstans mellan dröm, verklighet och fantasi.

Den kommande veckan blir det därför Satoshi Kon-vecka och jag kommer recensera de fyra filmer Kon hann med att göra samt hans tv-serie Paranoia Agent. Dessutom kommer jag skriva lite om när Kon kom till Stockholm och Cinemateket i samband med en visning av Tokyo Godfathers.

Perfect Blue 4-/5
Millennium Actress 3-/5
Tokyo Godfathers 4-/5
Paprika 3+/5
Paranoia Agent
Satoshi Kon i Stockholm

Förhoppningsvis så kommer hans nya och sista film The Dream Machine ha premiär nån gång 2011. Jag hoppas den kommer på bio i Sverige.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

2 Responses to Temavecka: Satoshi Kon – Animens David Lynch

  1. Sofia skriver:

    Innebär det här att du inte tokhyllar animé i vanliga fall eller är det mer Kons teman som du finner intressanta? Tänker bara att betygsmässigt hade jag förväntat mig i princip enbart starka fyror och en del femmor baserat på dina skriftliga omdömen. Men ett väldigt roligt och intressant tema!

  2. Jojjenito skriver:

    Sofia: Nä, jag brukar nog inte tophylla anime bara för att det är anime. Men det är väldigt sällan jag ger underkänt till en anime-film som jag ser. Ofta gillar jag stämningen, temat i filmerna, speciellt Kons filmer, som inte sällan har en surrealistiskt mystisk känsla som jag inte kan värja mig emot. Ibland kan det dock bli väl flummigt.Efter att ha tänkt en del lite på varför texterna verkar mer positiva än betygen så tror jag att jag har kommit fram till varför. Jag tror det beror på att jag anser att anime är lite underskattad och att jag vill att fler ser filmerna (inte bara Kons). Därför väljer jag att lyfta fram det som är bra och inte fokusera på det som är dåligt. Sen är betygen kanske en lite mer objektiv bild av kvaliteten.🙂

Kommentera

