Kunskapskanalen – Film om film: Jan Troell

KunskapskanalenTitel: Jan Troell – ett porträtt
Regi: Ann Victorin
År: 2001
Svensk Filmdatabas

En trevlig liten film från 2001, gjord av Ann Victorin och fotografen Olle Holm, om en speciell filmskapare. Jag blev definitivt sugen på att se fler av hans filmer. Troell är en timid personlighet, men ändå säkert bestämd och envis när det gäller. Han framstår som ganska blyg men, som sagt, ändå bestämd. Troell är verkligen en filmskapare i ordets rätta bemärkelse: han skriver manus, regisserar, fotar och klipper. Han sa en sak som jag tycker är sann: att det viktiga inte är en films tempo utan dess intensitet, hur pass gripen man faktiskt blir. Troell tycker även det är lite pinsamt att hans filmer ofta blir så långa. Han förstår att biografägare inte alltid gillar det eftersom man då inte får plats med lika många filmer på reportoaren.


Under intervjun tar man fram en tidning där Troell har markerat de filmer i Malmös bioutbud som han tänker sig att se. Bl a Crouching Tiger Hidden Dragon, Vingar av glas, Remember the Titans (för att dottern vill se den lägger han till) står på programmet (detta är alltså år 2001). Alltid lite kul att höra vad andra filmskapare är intresserade av. När det gäller Troell-filmer har jag själv sett, och gillat, Här har du ditt liv och Så vit som en snö. Det blir bara till att se resten. Jag är speciellt sugen på Sagolandet (som jag nu har sett) som man fick se en del klipp ifrån. Även Utvandrarna och Nybyggarna lockar, bl a efter RJ:s recension av första filmen och Rörliga bilder och tryckta ords recension av Vilhelm Mobergs böckerTyvärr var porträttet lite för kort, bara en halvtimme långt. Jag hade gärna sett mer om Troell.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Kunskapskanalen – Film om film: Jan Troell

  1. RJ skriver:

    Åh! Måste se den här dokumentären.Tack för länken förresten.🙂

  2. RJ skriver:

    Här har du ditt liv och Så vit som en snö har jag förresten inte sett men är väldigt nyfiken på dem.🙂

  3. Jojjenito skriver:

    RJ: Ja, det var en sevärd dokumentär, men tyvärr lite för kort. Jag vet faktiskt inte var man kan få tag i den. Det var ju Kunskapskanalen som visade den. Kanske kan den ingå i nån dvd-utgåva?Om länken: No problemo!🙂

  4. RJ skriver:

    Jag kikade på SVT:s hemsida men det verkar inte som om den finns på SVT Play.😛 Ja på en DVD kanske den finns.

  5. Sofia skriver:

    Oväntat kommersiella filmer han valde… Tack för referensen från mig också!

  6. Jojjenito skriver:

    Sofia: Mm, han nämnde en till också, tror jag, som jag inte minns just nu. CTHD tror jag han valde för det fina fotot. Vingar av glas för att den var svensk. Och så då Remeber the Titans för att dottern ville se den.🙂

Kommentera

