Memories of Murder

Titel: Memories of Murder (Salinui chueok)
Regi: Bong Joon-ho
År: 2003
IMDb
| Filmtipset

Med anledning av att Fiffi på Fiffis filmtajm precis recenserat Memories of Murder så postar jag här en gammal recension som först kunde läsas Filmsnack.se i augusti 2004.

Min andra film på den asiatiska filmveckan! Filmen är baserad på verkliga händelser i Sydkorea där en seriemördare (tydligen Sydkoreas förste) härjar i en liten stad på landet. Den lokala polisgruppen, med den ledande kommisarie Park (Song Kang-ho), får hjälp av en kommisarie från Seuol. Deras arbetsmetoder är till en början ganska så olika.

Det var en sån här film som växte lite efter man har sett den. Då inser man att den var bra, samt att man gärna vill se den igen. Det kändes som om jag missade en del små detaljer som hade kunnat gjort den bättre. Det är en lustig film på så sätt att den på det speciella asiatiska sättet blandar humor, drama och spänning. I filmen händer tragiska saker, men poliserna som utreder saken beter sig väldigt roligt på sin mördarjakt. Oftast är det full kalabalik. Sen är den ibland ett drama, nästan i stil med Mystic River eller liknande, för att ibland bli en skräckfilmsliknande rulle och då med väldigt bra stämningsskapande musik (schyssta ”bongotrummor” bl a).


Har ni tänkt på att koreaner (och kanske asiater i allmänhet) ofta sitter på huk? Det har jag.

Fotot är bra, i vissa scener rent av vackert. Det tog ett tag för mig att komma in i filmen (bl a beroende på det jag skriver om i PS:et) och därför blir betyget en svag fyra, men det kan komma att höjas om jag ser om den. Jag måste även säga att Song Kang-ho är något av en favorit. Han har ett lustigt utseende (ser ut som en stor baby) och spelar bra. Han har även en av huvudrollerna i den i mitt tycke sämre Hämnarens resa.

4-/5

PS. Något som alla i biosalongen märkte och vände sig om pga var märkliga Darth Vader-liknande andningsljud plus elektroniska pip som återkom typ varje minut från någonstans långt bak i salongen. Detta störde inledningen av filmen en del, innan man liksom sugits in i filmen. Förutom detta så satt det en tjej på raden framför som vid minst tre tillfällen hoppade till och skrek (högt!). Detta var vid de tillfällen då filmen var som en skräckis. Det roliga var att hon skrek till vid minsta ljud, oftast var det ett plötsligt högt trumslag som var den utlösande faktorn. Ett bevis på att filmen lyckades skapa en bra stämning.

I samband med att salongen tömdes efter filmens slut fick jag, och alla andra, reda varifrån de märkliga Darth Vader-ljuden kom ifrån. Det visade sig vara en funktionshindrad person som satt i en permobil med konstgjord andning, ungefär en sån där som Christopher Reeve hade efter sin ridolycka. Hmm, det kändes lite skämmigt eftersom man hade suttit och irriterat sig på ljuden under visningen.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

10 Responses to Memories of Murder

  1. addepladde skriver:

    Pinsamt med källan till Darth Vader-rösten, men det måste ändå varit en rätt fräck upplevelse. Inte varje dag man har honom snett bakom sig i biosalongen.

  2. Jojjenito skriver:

    addepladde: Hehe, jo, det kändes lite speciellt. :)Jag minns efteråt att jag tänkte att "jo, visst måste personer med såna funktionshinder få gå på bio… men inte på samma visning som mig!". Cyniskt, eller hur.

  3. f i f f i skriver:

    Och jag hade inte ens Darth Vader att skylla på när jag var aaaningens mer skeptisk än du till filmen ;D

  4. Sofia skriver:

    Eftersom du redan skäms kan jag ju inte låta bli att påpeka att det inte är riktigt "fint" att säga att någon har ett funktionshinder. Hindret ligger i omgivningen/samhället. Du är en dålig människa😉😉

  5. Jojjenito skriver:

    fiffi: Mmm, jo, men en trea fick den ändå. Fast när man läste din recension så kändes som att det skulle bli ett snäpp lägre i betyg. Lustigt också att det är en film som bygger på verkliga händelser. När man ser filmen känns det inte direkt som en verklighetsbaserad film. Polisarbetet t ex, som du nämner, är aaaningen konstigt.

  6. Jojjenito skriver:

    Sofia: He, du ska veta att jag ägnade åtskillig tid åt att hitta det politiskt korrekta uttrycket. Och så blev det fel ändå.😉 Aja, jag skyller på Wikipedia….vänta nu, du skrev två st ;)… betyder det att du först är ironisk men sen är ironisk igen och alltså verkligen menar att jag är en dålig människa.😉😉😉

  7. f i f f i skriver:

    Fast en trea tycker jag allt den är värd. Den är annorlunda, mycket annorlunda bitvis, men det är ändå en film som lever kvar i huvudet efteråt. En tvåa är en film som jag glömmer i samma sekund som eftertexterna rullar.😉

  8. Movies - Noir skriver:

    Jag minns den där visningen, Jojje ! Jag hade ju sett den på filmfestivalen några månader tidigare och när den dök upp på asiatiska filmveckan gick vi och såg den och fick Darth Vader-killen på köpet ;)För egen del kommer MoM alltid vara en av mina favorit-koreaner och jag går så långt som att ge den en stark fyra i betyg. Uppskattar helt enkelt blandningen filmen bjuder på och på vilket sätt man lyckas skapa ordentlig spänning ju längre in i filmen man kommer.

  9. Jojjenito skriver:

    fiffi: Jo, annorlunda filmer brukar ofta sitta kvar i huvudet efteråt. Det där med betyg vs. recension: ibland är det som att man skriver en recension i syfta att försvara sitt "låga" betyg och då pekar man på det man inte gillade, trots att man tycker filmen är godkänd. (Se min kommentar om filmfestivalfilmen Das letzte Schweigen.)

  10. Jojjenito skriver:

    Czech: Ja, det var en minnesvärd visning. Minns du även tjejen framför oss som skrev vid minsta tendens, antydan till spänning? :DJag brukar ju inte se om filmer, men det kan vara dags kanske eftersom jag inte minns alltför mycket av MoM. Det är vissa detaljer bara, som t ex att en polis (tror jag det var?) dropkickar en annan polis (tror jag det var?) vid en väggkant. Det var en väldigt märklig scen.

Kommentera

