Kunskapskanalen – Film om film: Lars Molin


Titel: Lars Molin i våra hjärtan

År: 1999

En biografifilm som verkligen gör en sugen på att se Lars Molins filmer. Något som är lite speciellt är att Molin mest verkar ha jobbat med tv-mediet. Inget fel i det men det kan vara en av anledningarna till att han kanske inte är så uppmärksammad som han kanske borde vara. Jag har nog sett en del av honom men det var länge sen nu och jag känner att det vore trevligt om det fanns en box med hans filmer (Plox?). Jag får intrycket av att Molin var en genuint trevlig spjuver till person och ”ressigör”.

Några av scenerna man får se ur hans tv-filmer verkar vara rena klassiker, bl a en scen med Rolf Lassgård som fastnat i en lustig eller olustig situation (åh, helt underbart roligt). Badjävlar bara måste jag se. Mycket av känslan jag får påminner om en del svenska dokumentärfilmer jag har sett, t ex Plötsligt i Vinslöv (tror filmmakarna bakom den rullen har tittat en del på Molin). Det finns en töntig men trevlig svensk känsla över Molin och den här lilla dokumentären där svenska skådisar berättar om Lars Molin. Bäst är Ingvar Hirdvall som är en trevlig berättare. Mest pretto är… inte oväntat: Regina Lund.

PS. Jag vet tyvärr inte var man kan få tag på filmen som gjordes som ett minnesprogram efter Molins död 1999.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

2 Responses to Kunskapskanalen – Film om film: Lars Molin

  1. BlueRoseCase skriver:

    Hade helt glömt att dessa dokumentärer visas trots att jag sett en massa trailers för dom. Ska skärpa mig från och med nu! Tack för påminnelsen!

  2. Jojjenito skriver:

    Vassego! Det är inte alltid lätt att komma ihåg allt men ska se. Det kan vara bra att ta chansen att se vissa av filmerna, då det inte är den typ av film som man ser speciellt ofta, i alla fall inte jag. Lite kluriga att få tag på också, tror jag.

Kommentera

