Hellboy

Titel: Hellboy
Regi: Guillermo del Toro
År: 2004
IMDb
| Filmtipset

Då fortsätter vi Guillermo del Toro-festivalen med den första Hellboy-filmen.

Ytterligare en i raden av serietidningsfilmer men inte Marvel utan denna gång är det Dark Horse Comics som står för förlagan (information för kalenderbitarna). Hellboy (Ron Perlman) är den något annorlunda hjälten som föds i slutet av andra världskriget när han, hjälpt av nazister som vill förgöra jorden, anländer till vår värld från en annan dimension. I stället för att hamna i händerna på nazisterna tas han om hand av en viss Professor Broom (John Hurt) och växer upp till att bli demonjägare inom en hemlig avdelning på FBI. Nu är nazisterna tillbaka igen, återigen ledda av ingen annan än den mytomspunna munken Rasputin, för att öppna portalen till demonvärlden för att släppa lös de onda monster som där vilar. Muhahaha.

Haha, vilken soppa! Och det är inte en soppa på en spik utan snarare en handfull. Vad har vi? Jo, vi har en hjälte som är en röd halvdjävul som slipar ner sina horn för att passa in, en filosofisk, tankeläsande korsning mellan fisk och människa, en odöd nazistzombie med gasmask som dessutom är en rackare på knivfäktning, en rysk galen präst/mystiker vid namn Rasputin, samt en tjej (som dessutom Hellboy är olyckligt förälskad i) med förmåga att förvandla sig till en mänsklig majbrasa på beställning. Kan det misslyckas? Nä, faktiskt inte. Jag kan inte låta bli att bli underhållen. Dessutom är Hellboy själv en ganska sympatisk och bångstyrig hjälte som droppar enradare i en fart som jag inte hört på länge.

Filmen passade perfekt en kväll när jag var lite seg i huvudet efter en lång arbetsdag. Jag kände inte för förmodligen bättre filmer som t ex The Machinist eller Maria Full of Grace (andra filmer som var aktuella vid den här tiden, min kommentar) som jag funtade på att hyra. Nä, det fick bli Hellboy i stället.

Nu fanns det ju saker som var sämre i filmen. Efter ett tag började det som var bra i filmen tryckas undan av ganska tråkiga datoranimerade actionsekvenser. Jag tyckte t ex de där helveteshundarna var ganska tråkiga. Sen hade vi den helt onödiga karaktären John Myers (ung FBI-agent som blir Hellboys ”assistent”) spelad av en urtråkig tönt helt utan karisma (Rupert Evans). Han tillförde nada. Trots att filmen stack ut en del, så kändes den ändå bitvis som ett actionspektakel av den vanliga förutsägbara sorten — men den är ändå hästlängder bättre än t ex den genomusla Van Helsing. Om jag hade sett filmen vid ett annat tillfälle hade den kanske fått underkänt, men nu tyckte jag fördelarna övervägde.

3-/5

PS. Har jag fel eller hade Hellboy sumobrottarfrisyr?

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

6 Responses to Hellboy

  1. Sofia skriver:

    Jag tyckte definitivt att jag också såg en sumofrilla. Och även i det här fallet kan jag tycka att du är lite väl hård med betyget, jag tycker att jag blir underhållen för en fyra. Det är helt enkelt så jäkla kul att John Myers tråkighet blir en spott i sammanhanget. Och vem kan motstå Lovecraft-tentakler?

    • Jojjenito skriver:

      Ja, jag tyckte det väl det var sumofrilla, och dessutom lite som Zlatan väljer att sätta upp sitt hår nu för tiden (eller nuförtiden om ni så vill).

      En fyra, en fyra, en fyra??? Ja, kanske om man är på det humöret men det är inte riktigt likt dig? Kan t ex inte tycka att The Avengers är värd ett sämre betyg, det är ju lite i samma genre.

      Nu visar jag på min språkokunskap men vad menar du med spott? Antar att det är typ ”bra grej”.

      • Sofia skriver:

        Absolut en fyra! Visst är det superhjältegenren bägge två, men ändå totalt olika. Jag har kanske bara lättare att acceptera övernaturligheten hos Hellboy jämfört med The Avengers?

        Haha, inte så lätt att veta när jag hittar på mitt eget språk. ”En spott” = förkortning av ”en spott i havet”, det vill säga inte särskilt mycket. Tråkigheten stör alltså inte särskilt mycket ;)

        • Jojjenito skriver:

          Hoppsan, en fyra. Jo, jag håller med, de är olika. The Avengers är ju nånstans förankrat i verkligheten, en sorts science fiction-action. Hellboy är ren fantasy och då ska det vara övernaturligt. The Avengers var väl inte övernaturligt, det fanns ju vetenskapliga förklaringar till allt. Eller? ;)

  2. filmitch skriver:

    Håller med Sofia här. Inget storverk men stabil underhållning och nazi-zombies är inte att förakta :)

    • Jojjenito skriver:

      Men du kan inte ge den en fyra va? Eller vad det nu motsvarar i ditt betygssystem? 7/10 eller högre?

      Håller med: Nazizombies borde borga för rejäl underhållning.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

