Kill List


Titel: Kill List
Regi: Ben Wheatley
År: 2011
IMDb
| Filmtipset

Det blir bara ett stycke text om den här filmen. Den är nämligen inte värd mer än så. Voddler bjöd på en förhandsvisning av den brittiska skräckrullen Kill List. Början av filmen bjuder på brittisk socialrealism. Jay (Neil Maskell), en familjefar som har krigat i Irak kommer hem till vardagens England, får inte jobb, grälar med sin fru om pengar, hoppar på militärkompisens erbjudande om att bli yrkesmördare. De båda får en lista med folk som de ska ha ihjäl, en Kill List som de kommer att ångra att de nånsin fått. I början av filmen så hördes plötsligt svenska. Jag tänkte att ”vafan hände nu, blev filmen plötsligt dubbad på svenska?!”. Men det var bara Jays fru (som spelas av svenskfödda MyAnna Burling) som ringde hem till sin svenska mamma för att prata av sig.

Ok, det blir ett stycke till. ;)

Som sagt, det var socialrealism i början. Sen övergår filmen till att vara en våldsthriller och här ett tag är filmen på väg i rätt riktning. Musiken eller snarare ljudbilden är bra. Fram till en halvtimme kvar så fanns det hopp men när det dyker upp sektmedlemmar i en skog bärandes på facklor och iklädda endast en ansiktsmask av hö så… nej, snälla. Mot slutet urartar tyvärr det hela till en soppa. Det är Stanley Kubricks Eyes Wide Shut körd genom en smutsig brittisk tesil och sen utblandad med magic mushrooms. Ungefär så avslutas rullen. Det var intressant att se filmen men poängen med den går mig fullständigt förbi? I slutet visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Jag satt skrattandes och sa ”nehehehej nehehehej nehehej nej nej nej nej”. Vilket fiasko, vad i helvete fick den här filmen för sig vilken väg den skulle ta? Det blev fel väg. Slutintrycket är en tråkig och nästan deprimerande känsla.

Om du vill kolla upp om jag är helt ute och cyklar när det gäller betyget så finns filmen att se hos Voddler. Se den på egen risk.

1/5

PS. Lika som bär: skådisen Michael Smiley som spelar ”militärkompisen” var väldigt lik Gustaf Hammarsten.

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

8 Responses to Kill List

  1. Movies - Noir skriver:

    Hmm, jag håller inte med. Jag förstår att du blir lite förbannad på slutet, men en etta? Nej, jag tycker den inledande socialrealismen funkar bra. Likaså den andra ”hitman” delen då det blir allt mer brutalt. Problemet är sista kvarten eller så när sekten visas.

    Jag har faktiskt sett filmen två gånger (dels på filmfestivalen och dels hemma med en kompis) och fick ungefär samma känsla båda gångerna. Ja, det är lite deprimerande, men inte alls pjåkigt. Slutet är helt klart en homage till klassiska The Wicker Man (originalet, har ej sett remaken), men det funkar inte lika bra här.

    Kill List fick +3/5 av mig, men med ett bättre slut hade det nog blivit högre än så. Slutet har en del ljusglimtar också, inte en total miss. Men visst stör mig slutet, båda gångerna jag sett den.

    PS: Michael Smiley var förresten bra, gillade honom klart mest i filmen.

  2. Jojjenito skriver:

    Haha, kul att du sett och gillat Kill List, det är ju något av en prestation (att gilla den alltså ;)). Ja, en etta!

    Jo, jag läste lite om att det skulle finnas referenser till The Wicker Man. Kanske ska se den, i alla fall istället för att se om Kill List-skräpet.

    Jag har inga klagomål på socialrealismen, den funkade helt ok. Även den andra delen åt våldsthriller-hållet var inte dålig egentligen. Men ingenting ledde nånstans… förutom till en flummig sektsoppa i slutet och då blev helhetsintrycket en etta. Jag brukar ju ganska ofta gilla flum och så men här så funkade det inte alls.

    • Movies - Noir skriver:

      Haha, jo jag minns att du gillade Blowup flummet på slutet ;) Vi verkar överens om att början och mitten var helt ok eller bra, men att slutet förstörde denna film.

      The Wicker Man är en klassiker du bör se. Den har också en del flummeri, bl.a. en scen med Britt Ekland !

      • Jojjenito skriver:

        Ja, jag har haft The Wicker Man i åtanke ett tag och nån gång kommer den att ses. Angående Blow-Up så var det alldeles för länge sen jag såg den men flum brukar oftast uppskattas. ;)

  3. filmitch skriver:

    Så dålig var den ändå inte – tyckte jag ;)

  4. Jessica skriver:

    Jag är lite snällare ändu men… ja, vi såg samma film. :)

    • Jojjenito skriver:

      Haha, ja, vi har samma invändningar men för mig blir det så där ibland. Det tippar över åt det dåliga håller och jag bortser från det som faktiskt kan ha varit bra med en film.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

