Contagion


Titel: Contagion
Regi: Steven Soderbergh
År: 2011
IMDb
| Filmtipset

Host host. Contagion är en sorts katastroffilm som nästan är lik en nyhetsdokumentär. Det finns ingen egentlig huvudperson, ingen vanlig handling där vi följer en grupp människor som försöker överleva i katastrofen. Regissören Steven Soderbergh berättar historien om ett virus som sprids över världen från Hongkong och som med hjälp av amerikanskan Beth (Gwyneth Paltrow) kommer över till USA. Snart finner sig Beths man (en långhårig och inte helt Bourne-i form Matt Damon) utan både fru och son. Folk dör som flugor helt enkelt. Medan världens medicinska forskningselit försöker isolera viruset och få fram ett vaccin tar konspirationsteoribloggaren Alan (Jude Law) chansen att göra sig ett namn genom att anklaga myndigheterna för att dölja fakta.

Bara i stycket här ovan nämner jag ett antal namnkunniga skådisar. Förutom dessa dyker även bl a Kate Winslet (åh, vad hon alltid är bra), Marion Cotillard, Laurence Fishburne och Elliott Gould upp i olika roller. Det är med andra ord en ensemblefilm och en film som utspelar sig på många platser och bland många olika människor. Jag vet egentligen inte vem som är i fokus. Det är nog viruset eller vad som händer med vårt samhälle när en sån här katastrof slår till. Jag tycker det är riktigt bra gjort. Just att det inte är en typisk spännande thriller med en handling som drivs fram av en plot (kan nån komma med ett förslag på en svensk översättning av plot?) gör att filmen är mer spännande.

Till spänningen bidrar även musiken som är lite udda men helt klart gör det den ska. Det förekommer ganska långa avsnitt där det inte sägs eller kanske händer så mycket rent handlingsmässigt. Istället för att det händer nåt så byggs det upp en paranoiastämning, till viss del beroende på att filmen alltså känns som en riktigt bra dramadokumentär.

En karaktär i filmen som jag dock inte tycker funkar är Jude Laws Alan. Jag vet inte om det beror på Law eller på karaktären i sig. Alan känns i vilket fall mest som en pajas som springer omkring i antingen en hoodie eller en fånig skyddsdräkt. Varje gång han är med tappar filmen i seriositet. Jag undrar om man har haft Julian Assange som förebild kanske?

Contagion är en bra epedemithriller och den skulle väl egentligen kunna få en fyra i betyg men det blir en stark trea. Kanske är den lite väl torr och vissa delar av historien är möjligen lite ointressanta (t ex den med Marion Cotillard). Och när Kate Winslet försvinner ut ur handlingen tappar filmen även en aning för min del.

3+/5

Om Jojjenito
And all that is good is nasty

4 Responses to Contagion

  1. Movies - Noir skriver:

    Kan bara instämma i det du skriver. Du prickar in det mesta jag också gillade/störde mig på. Jude Law och framförallt hans karaktär är verkligen störande, men det är nog också meningen. Marion Cotillards historia är den tråkigaste, helt klart. Och ja, jag får hålla med om att Kate Winslet är bra här (inte alltid en personlig favorit dock). Musiken och trovärdigheten tycker jag är viktiga och bidrar till att filmen blir bättre än en dussinfilm i genren.

    Skrev om den här.

  2. Pladd skriver:

    Även jag instämmer, även om jag inte riktigt tyckte den lyfte sig så pass mycket att den klarade av den starka trean. Men väl en stabil trea. Speciellt i Laws karaktär störde jag mig på, precis som redan påtalats. Egentligen den enda karaktären som inte fungerade alls..

    • Jojjenito skriver:

      De flesta verkar överens när det gäller Contagion. T ex Jude Laws karaktär som verkligen inte var bra, även om det kanske, som M-Noir är inne på, är meningen. Men nej.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

